عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس:
دانشجویان ترجیح می دهند با شركت در آزمون دكتری، بیكاری را به تأخیر بیندازند
به گزارش كنكوری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینكه یكی از دلیلهای تمایل دانشجویان جهت شركت در آزمون دكتری، فراهم نبودن بازار كار است، اظهار داشت: اگر وضعیت بازار كار مناسب بود، دانشجویان با مدرك لیسانس و فوق لیسانس جذب بازار كار می شدند ولی با این شرایط ترجیح می دهند بیكاری را مقداری به تأخیر بیندازند. آنها تصور می كنند با مدرك دكتری راحت تر می توانند شغل پیدا كنند در صورتیكه شاغل شدن با مدرك دكتری خیلی مشكل تر است.
دكتر مختار جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه تعداد بسیاری بیكار با مدرك دكتری در كشور وجود دارد، اظهار داشت: دلیل اصلی این معضل توجه كشور ما به كمیت است در صورتیكه به كیفیت توجه چندانی نمی گردد.
دكتر جلالی در ادامه اشاره كرد: تعداد دانشگاه های ما تا سال ۸۲ حدود ۷۰۰ دانشگاه بود ولی درانتها سال ۹۲ تعداد دانشگاه ها به ۱۸۰۰ مركز رسید، درواقع تعداد دانشگاه ها بیشتر از دوبرابر افزایش یافت. مجوز پذیرش دانشجو دكتری به دانشگاه هایی دادند كه حتی امكانات اولیه هم نداشتند همچون بعضی دانشگاه های آزاد غیرانتفاعی و پیام نور.
وی ادامه داد: نباید فارغ التحصیلان ما را به بی سوادی متهم كنند، واقعیت این است كه فارغ التحصیلان دانشگاه های با كیفیت در هر نقطه ای از دنیا كه درخواست كنند به راحتی شغل پیدا می كند، مشكلات بیكاری از زمانی به وجود آمد كه دانشگاه های بی كیفیت تأسیس شدند و فقط مدرك تولید كردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه اظهار نمود: این رشد سرطانی و بی رویه آموزش عالی به این علت است كه هر فردی یا نماینده ای كه درخواست نمود، مجوز تأسیس دانشگاه گرفت، بااینكه تعطیل كردن این دانشگاه ها هم موجب بیكاری كاركنان دانشگاه می شود ولی نباید اشتباه را با اشتباه جبران كرد، بهتر است كه این دانشگاه ها را تعطیل كنند و این كاركنان را در جای دیگری مشغول كنند.
ایشان سپس با اشاره به اینكه وجود این دانشگاه ها موجب می شود دانشجو چند سالی از عمرش را در این دانشگاه صرف كند در صورتیكه كیفیت لازم را برای كارآفرینی را پیدا نمی كند، اظهار نمود: در سال های گذشته افراد مختلف با مدرك دیپلم نیز به راحتی در كارگاهی مشغول به كار می شدند، در صورتیكه حالا با مدرك لیسانس به دنبال دفتر و پس از دریافت مدرك دكتری به دنبال هیئت علمی شدن هستند طبیعتاً ظرفیت هیئت علمی دانشگاه ها محدود است. در نتیجه افرادی كه می توانستند كار آفرین بشوند با گرفتن مدرك بی كیفیت از این مسیر خارج و خود به یك معضل اجتماعی تبدیل شدند.
دكتر جلالی در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه برای اصلاح وضع موجود چه باید كرد، اظهار داشت: وزارت علوم باید یك نظارت و كنترل برمبنای آمایش سرزمین انجام دهد و نیاز جامعه را در نظر بگیرد كه برمبنای نیازها نیرو تربیت كند.
وی ادامه داد: گام بعدی این است كه وزارتخانه های اقتصادی، به وظایف خود عمل كنند. وزارت كار، وزارت صنعت و وزارت كشاورزی ملزم به كارآفرینی هستند، علاوه بر این وزارتخانه ها باید از بخش خصوصی نیز حمایت كنند.
این استاد دانشگاه با اشاره اینكه كشورهای موفقی مثل چین و روسیه مسیر خودرا تغییر دادند و به بخش دولتی اتكا نكردند، اشاره كرد: بخش خصوصی می تواند مشكل اشتغال جوانان ما را حل كند، باید بدانیم كه بخش های دولتی به سبب محدود بودن نمی توانند به تنهایی موجب شكوفایی اقتصادی شوند.
ایشان سپس اشاره كرد: اگر وزارتخانه ها قصد پشتیبانی از بخش خصوصی را ندارند، حداقل به آن صدمه ای نرسانند. اگر بجای لطمه رساندن به بخش خصوصی از آن حمایت می كردیم حالا این همه مشكل اشتغال نداشتیم.
دكتر جلالی با اشاره به اینكه تبدیل كردن تهدیدها به فرصت هنر است، اضافه كرد: عطش علمی در ایران وجود دارد و افراد علاقه به تحصیل دارند، اما باید به این عطش جهت بدهیم تا در راه درست حركت نماید و افرادی كه استعداد و توانایی دارند، در دانشگاه های با كیفیت تحصیل كنند تا سواد لازم را به دست آورند.
او در آخر اشاره كرد: من به آینده كشورمان خوش بینم، كشور ما استعدادهای زیادی دارد، ما باید كمی به مردم و بخش خصوصی اعتماد نماییم تا مردم عرصه دار اقتصاد باشد موجب اشتغال و كارآفرینی شوند.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب