رئیس دانشكده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر:
طبع هنری، نظام آموزشی غیرمنعطف و یك سویه را برنمی تابد
به گزارش كنكوری رئیس دانشكده هنرهای تجسمی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر معتقد است: اگر جامعه هنری شامل استاد و دانشجو را تحت انقیاد یك نظام آموزشی غیرمنعطف و یك سویه قرار دهیم و همواره به آنها تحكم كنیم؛ بطور قطع این شیوه برخورد با روحیه و طبع هنرمند و كاری كه او می كند، سازگار نیست برای اینكه طبیعت كارهای هنری در تمامی حوزه ها، به شكلی نیست كه قادر باشیم افراد را به رعایت مجموعه ای از قواعد و قوانین مقید نماییم.
دكتر محمد خدادادی مترجم زاده در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، با اشاره به فضای حاكم بر دانشكده هنرهای تجسمی، روابط دانشجویان با اساتید و همین طور كارهای به انجام رسیده و دروس موجود در این واحد دانشگاهی اظهار داشت: طبیعتاً هر دانشكده در دانشگاه هنر خاصیت های خاص خودرا دارد و دانشكده هنرهای تجسمی نیز همچون قدیمی ترین دانشكده های دانشگاه هنر است. قدمت آن به سال های پیش از انقلاب اسلامی می رسد و نكته جالب اینكه نوع و ساختار آن مبتنی بر تولید اثر است و به همین خاطر بخش عمده ای از هنرمندان كه به خلق اثر در حوزه های هنرهای تجسمی می پردازند، در این دانشكده سابقه در مقام مدرس، استاد یا دانشجو را داشته اند و قسمتی از خروجی این دانشكده هم هم اكنون همچنان در مقام مُعلمان هنری و هنرمندان در عرصه های گوناگون هنری مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: آنچه در این دانشكده و سایر حوزه های آموزش عالی هنر در حال وقوع است، این است كه آموزش این رشته ها تحت انقیاد یك نظام آموزشی غیرمنعطف و یك سویه قرار گیرد، در این صورت كار خیلی مشكل می شود و این شیوه برخورد با روحیه و طبع هنرمند و جنس هنری كه او به آن اشتغال دارد، سازگار نیست چونكه طبیعت انجام كار هنری در تمامی حوزه ها، به شكلی نیست كه قادر باشیم افراد را به رعایت مجموعه ای از قواعد و قوانین مقید نماییم.
رئیس دانشكده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر در ادامه در مورد روابط میان اساتید با دانشجویان اظهار داشت: این رابطه تعاملی است به این معنا كه صرف تدریس و امتحان گرفتن مطرح نیست بلكه تولید یك اثر هنری مهمترین كُنشی است كه دراین دانشكده و در چارچوب رشته های گوناگون در حال انجام می باشد.
این دانشكده گروه های آموزشی مختلفی همچون عكاسی، مجسمه سازی، ارتباط تصویری و تصویرسازی دارد كه هر رشته خاصیت های متفاوت از یكدیگردارند ولی در اصول كلی تمام آنها تابع یك قاعده و قانون هستند و از این میان فقط گروه مجسمه سازی است كه مقطع كارشناسی ارشد ندارد و برای این رشته با بیشتر كردن اعضای هیئت علمی تلاش هایی صورت گرفته است تا مقطع كارشناسی ارشد نیز دایر شود، آن هم برای تربیت مربی و معلم هنر وگرنه برای تولید اثر هنری در این رشته چندان هم به تحصیل در مقاطع تحصیلات تكمیلی نیاز نیست.
دكتر خدادای اشاره كرد: ما در دانشگاه هنر، رشته هایی داریم كه صرفاً نظری هستند و پس كارشناسی ارشد دارند همچون پژوهش هنر و فلسفه هنر؛ ولی رشته هایی كه در دانشكده هنرهای تجسمی مانند آنچه در دانشكده هنرهای كاربردی به دانشجویان ارائه می شود، وجود دارند كه دانشجویان كارشناسی ارشد آن باید كار عملی داشته باشند یعنی علاوه بر تهیه رساله و پایان نامه باید كار عملی و اثر هنری مطابق با عُرف تولید كرده و عرضه كنند كه بعضاً در دانشگاه هم این آثار نگهداری می شود.
وی افزود: دانشگاه هنر دارای هفت دانشكده با ماموریت و اهداف خاص است و به تبع آن دانشكده هنرهای تجسمی نیز با ماموریت و هدف خاصی، هنرمند تربیت می كند و به این واسطه باید اظهار داشت كه این دانشكده در عرصه هنر كشور نیز تأثیرگذار است، چونكه جریان های هنری از داخل آن به وجود می آید و پژوهش های هنری در بطن آن صورت می گیرد. این اهدافی است كه با اسناد بالادستی دانشگاه و ساختار مدیریت و ریاست آن هماهنگ است با این وجود به شكل موضوعی، هر رشته ای برای خودش خاصیت های خاص دارد و در این راستا سالانه نمایشگاه آثار هنری برگزار می نماید.
رئیس دانشكده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر در مورد تعاملات بین المللی این دانشگاه اظهار داشت: در سطح دانشكده هنرهای تجسمی آن هم در رشته عكاسی مراوده ای در جریان است و طی دوسال اخیر كارگاه مشترك با كشور آلمان در دانشگاه دورتموند در حال برگزاری است. سال آخر این همكاری ها در پیش است و برنامه ریزی های آن هم به خوبی در حال انجام است؛ با این توصیف ظرفیت و نیرویی در این دانشكده وجود دارد كه در كارهای بین المللی هم شركت می كند.
وی با اشاره به اینكه پیشرفت صنعت و فرهنگ دیجیتال باوری را نمی توانیم منكر شویم، اشاره كرد: طبیعتاً بعضی رشته ها متأثر از ابزار دیجیتال هستند اما رشته هایی مثل رشته نقاشی و مجسمه سازی به جهت قدمتی كه دارند، اتفاقاً دخالت ابزار دیجیتال در آنها كمتر است و دانشجویان این دو رشته باید با دست كار و شكل دهی به خمیر مجسمه را انجام دهد و كاربرد ابزار دیجیتال در رشته عكاسی و گرافیك بیشتر مشهود است.
رئیس دانشكده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اشاره كرد: اینكه فكر نماییم یا انتظار داشته باشیم خروجی دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه ها خصوصاً دانشگاه های هنری شخصیت های هنری با كاربردی ویژه و كارآمد باشد این اغراق و گزافه گویی بیش نیست، برخی از این دانشجویان فارغ التحصیل شده با تلاش، پشتكار و برپایه خلاقیت ذاتی هنرمندان بزرگی می شوند كه به راحتی در بازار كار حضور می یابند و محصولات خودرا فروخته و نام آور می شوند ولی این امر شامل همه فارغ التحصیلان هنر و رشته های هنری نمی گردد.
دكتر خدادادی درانتها در مورد ظرفیت های رشته های هنری اشاره كرد: در عرصه مجسمه سازی و نقاشی فرصت و موقعیت بهتری برای دانشجویان این رشته ها وجود دارد تا هنر و هنرمندی خودرا به منصه ظهور برسانند و نام آور و مطرح شوند، اما در این عرصه گرافیك و عكاسی به جهت جنبه كاربردی بیشترین ظرفیت كاری را دارا هستند؛ در واقع عكاسی رشته ای كاربردی و مفید برای جامعه است ولی اینكه چقدر دانشجو می تواند وارد بازار كار شود پاسخ به این پرسش دشوار است و علتش هم برمی گردد به اینكه چون مراكزی هم راستا و هم جهت با حوزه های هنری دانشگاه ها وجود داشته و در حال فعالیت هستند كه البته هنرجو نیز تربیت می كنند پس در این رقابت میان مراكز هنری بیرون از مراكز آكادمیك در تربیت هنرجو و اشغال كردن بازار كار توسط آنها به صورتی دانشجو باید تلاش و پشتكار بیشتری در روزهای تحصیل به خرج دهد و مهارت زیادی كسب نماید تا بتواند در امتداد به دست گرفتن بازار كار حرفه ای در آینده موفق باشد.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب