چرا 34 درصد؟ دلیل گران شدن اینترنت از زبان یک مسئول
به گزارش کنکوری، ایسنا نوشت: معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: بررسی های مختلفی در رابطه با نحوه محاسبه افزایش تعرفه انجام شد اما نرخ تورم برای ما بسیار مهم بود تا آن چیزی که مصوب می شود، نزدیک به نرخ تورم باشد.
مهدی روحانی نژاد در رابطه با مبنای درصد افزایش تعرفه اینترنت اظهار نمود: بررسی های مختلفی از این جهت که اپراتورها چقدر هزینه برای توسعه شبکه خود احتیاج دارند انجام شد.
وی ادامه داد: همینطور اپراتورها متناسب با درآمدی که دارند چه میزان افزایش می توانند هزینه را پوشش دهند. در کنار موارد گفته نرخ تورم برای ما بسیار مهم بود تا آن چیزی که مصوب می شود نزدیک به نرخ تورم باشد.
بیشتر بخوانید:
زمین تخت است، همه دروغ می گویند به جز این نقشه! روحانی نژاد که در یک گفتگوی تلویزیونی سخن می گفت، تاکید کرد: طبیعتا کمتر از نرخ تورم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که هزینه اپراتورها باشد بنابراین افزایش تعرفه ۳۴ درصد است.
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه خاطرنشان کرد: طبیعتا زمانی هر کالا و خدمتی افزایش قیمت داشته باشد، امکان دارد مصرف کننده حس مثبتی نداشته باشد اما این مورد علل گوناگونی دارد که در ادامه در رابطه با آن صحبت می شود.
روحانی نژاد در پاسخ به این سؤال که داستان افزایش تعرفه از کجا شروع شد، خاطرنشان کرد: درخواست اپراتورها در این حوزه از سال قبل مطرح شده اما اشاره به این نکته ضروریست که مصوبه هایی که ما داریم و تعرفه هایی که اعمال شده، متعلق به سال ۱۳۹۶ است؛ یعنی آن چیزی که تا هفته گذشته در بسته های اینترنتی عرضه می شد، به سال ۱۳۹۶ مربوط می شود و طی چند سال تغییر قیمتی رخ نداده است. در طول این چند سال به علت بحث تورم بخصوص در زمینه خدمات ارتباطی تغییر نرخ، مهم تر و موثرتر است.
وی افزود: از سال قبل اپراتورها این بحث را جدی تر مطرح نمودند که اگر این روند ادامه یابد، امکان دارد در بحث کیفیت گرفتار مشکل شوند، ازاین رو این درخواست را در جلسات کارشناسی مطرح کردیم تا این که سال جاری این مورد به صورت جدی تر مورد پیگیری قرار|گرفت.
معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه ما بعنوان نماینده مردم در جلسات مذاکره با اپراتورها که داشتیم، تعهداتی را از آن دریافت و آنرا الحاقیه پروانه کرده ایم، اضافه کرد: اپراتورها برای خدمات خود پروانه دارند، ازاین رو این مورد ضمیمه پروانه شده و آنها متعهد هستند؛ یکی از این تعهدات عرضه خدمات جدید ارتباطی مانند نسل پنجم اینترنت است که تعهد دادند تا انتهای سال بعد، ۱۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش این خدمات قرار دهند. همینطور پوشش نسل چهارم به ۹۶ درصد خواهد رسید و از طرفی در زمینه سرعت هم متعهد شدند تا شش ماه آینده ۳۰ درصد سرعت را بهبود دهند.
روحانی نژاد اظهار داشت: رتبه اینترنت با نرخ متفاوت است؛ چون فاصله کشورها می تواند کم یا زیاد شود. به صورت مثال سرعت ۱۰ مگابیت بوده ازاین رو ما این میزان را می خواهیم ۳۰ درصد افزایش دهیم و وضعیت بهتر خواهد شد.
او همینطور در رابطه با وعده رئیس جمهوری در زمینه عرضه اینترنت مجانی به کاربران توضیح داد: ما در کنار افزایش تعرفه اقدامی که انجام داده ایم اینست بسته هدیه در نظر گرفته شده که احیانا پیامک آنرا مردم دریافت کرده اند اما کسانی که پیامک را دریافت نکرده اند می توانند با رفتن به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کنند. همینطور متناسب با زمان های گوناگون، مقدار این بسته ها اعلام می شود. برنامه ریزی کرده ایم که در این مقطع زمانی تا آخر سال، بتوانیم برای اقشاری که این افزایش هزینه امکان دارد برایشان زحمت ایجاد نماید، این بسته اینترنتی را عرضه دهیم.
وی در پاسخ به این سؤال که بسته های اینترنتی کم حجم مانند ۲۰۰ مگ زود تمام می شود، چه توجیحی دارد؟ اظهار نمود: طبیعتا این بسته ها کم حجم و یک روزه هستند و ما برای بازه های بلندمدت چنین بسته هایی نداریم. هم اکنون برای بازه زمانی یک ماهه کمترین بسته اینترنتی موجود یک گیگ است.
مصرف ماهانه ۵۰ درصد مردم کمتر از دو گیگ است او تصریح کرد: تا پیش از این افزایش تعرفه، مصرف ماهانه نزدیک به ۴۹ درصد کاربران مصرف کم تر از دو گیگ بود؛ به عبارتی مصرف نیمی از مردم در ماه در این حد است. اما افرادی که در زمینه تخصصی تر کار می کنند، مصرف اینترنتشان بالاست و حتی کاربرانی هستند که ماهانه ۵۰ گیگ اینترنت مصرف می کنند اما به صورت متوسط برپایه آمارگیری های انجام شده، مشاهده کردیم مصرف نزدیک ۵۰ درصد مردم کم تر از دو گیگ اینترنت است.
روحانی نژاد در رابطه با گلایه مردم در زمینه حذف بعضی از بسته های اینترنتی بعد از افزایش تعرفه خاطرنشان کرد: اگر بسته ای هفته گذشته در سبد خدمات اپراتورها بوده، آنها به هیچ وجه اجازه حذف ندارند و اگر کاربران بسته ای را هفته گذشته خریداری کردند و بعد از این مورد حذف گردیده است، باید با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند تا پیگیری های لازم صورت گیرد. سامانه ۱۹۵ برای این مورد بوده و شبانه روزی است و کاربران می توانند شکایت خویش را اعلام کنند؛ ما هم بعنوان رگولاتوری پیگیری می نماییم.
معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری تصریح کرد: زمانیکه یک خدمتی شش سال بدون تغییر تعرفه بوده، طبیعتا باید انتظار داشته باشیم که در حد تورم سالانه افزایش قیمت رخ دهد، ازاین رو فکر نمی کنم مردم عزیز با عنایت به عدم تغییر تعرفه در این سال ها برای ۳۴ درصد اعلام شده، بحثی داشته باشند. ما تنها دستگاهی بودیم که در مقابل این افزایش قیمت از اپراتورها تعهد گرفته ایم و در حالی که به تعهدات خود عمل نکنند، جریمه مالی می شود. ازاین رو مردم عزیز این افزایش حداقلی را درک می کنند که برای بهبود شبکه نیاز است و به هر حال ما این تعهد را از اپراتورهای ارتباطی گرفته ایم.
وی افزود: اما در رابطه با این که چرا دولت در این حوزه از حق خود نگذشته است، میتوان گفت ما این کار را انجام داده ایم؛ هم اکنون از حق السهمی که از اپراتورها به دولت داده می شود، چهار درصد را برای خدمات روستایی در نظر گرفته ایم و اگر هم اکنون بیشتر از ۹۴ درصد روستاها زیر پوشش قرار گرفته اند از همان حق السهمی است که دولت می توانست آنرا دریافت و به خزانه واریز نماید. همینطور سال جاری هشت درصد را برای توسعه فیبر نوری در نظر گرفتیم.
بیشتر بخوانید:
چرا فضا سیاه است با این همه ستاره؟ ۵۸۵۸
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب