تحولات مورد انتظار هوش مصنوعی مولد در سال ۲۰۲۵
به گزارش کنکوری، هوش مصنوعی مولد پیوسته درحال تغییر و تحول است، اما سال ۲۰۲۵ یک موج جدید از تحولات را برای آن نوید می دهد.
به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، همان گونه که کسب و کارها به سمت یک چشم انداز دیجیتالی روبه رشد حرکت می کنند، هوش مصنوعی مولد درحال تبدیل شدن به سنگ بنای برنامه های سازمانی است.
به نقل از فوربس، تحول هوش مصنوعی مولد، نویدبخش افزایش کارآیی عملیاتی، هدایت نوآوری و تغییر شکل نحوه تعامل سازمان ها با فناوری است. درک این تغییرات برای مدیران اجرایی و رهبران فناوری که قصد دارند در یک بازار به سرعت درحال توسعه رقابتی باقی بمانند، خیلی مهم است.
این گزارش به پنج تحول بزرگ پرداخته است که هوش مصنوعی مولد در سال ۲۰۲۵ با آنها روبه رو خواهد شد.
۱. برنامه های هوش مصنوعی مولد
هوش مصنوعی مولد، شاخه ای از هوش مصنوعی است که محتوای جدیدی را بوجود می آورد و فراتر از یکپارچه سازی ساده در برنامه های موجود ظاهر می شود.
در سال ۲۰۲۴، ترکیب خیلی از برنامه ها با هوش مصنوعی مولد بعنوان خصوصیت های تکمیلی شروع شد که همچون آنها میتوان به چت بات های تعبیه شده یا عوامل کمکی اشاره نمود. پیشبینی می شود که انتقال از هوش مصنوعی به نخستین برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ عمیق تر شود و یکپارچه سازی هوش مصنوعی در طراحی برنامه ها صورت بگیرد.
توسعه دهندگان، هوش مصنوعی را بعنوان یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه درنظر می گیرند و برای گردش کار هوشمند به مدلهای زبانی بزرگ متکی هستند. هوش مصنوعی مولد دیگر به چت بات ها یا دستیاران هوش مصنوعی که از چارچوب «RAG» برای پاسخ دادن به پرسش ها استفاده می نمایند، محدود نخواهد شد و در عوض، یک ستون اساسی از برنامه های جدید خواهد بود.
نمونه ای از این روند، چگونگی تکامل دستیاران کدنویسی است. در حالیکه دستیارهایی مانند «گیت هاب کوپایلت»(GitHub Copilot) و «تبناین»(Tabnine) بعنوان پلاگین و افزونه ها در دسترس بودند، نخستین محیط های توسعه یکپارچه هوش مصنوعی مانند «Cursor» و «Windsurf» تولید کد را بشدت در جریان کار توسعه بومی ادغام کردند. این روند به کارگیری هوش مصنوعی مولد در نرم افزار، فراتر از برنامه های کدنویسی و محیط های توسعه یکپارچه گسترش خواهد یافت.
۲. سرویسهای هوش مصنوعی
مفهوم سرویس بعنوان نرم افزار یکی دیگر از پیشرفت های کلیدی است. به صورت سنتی، نرم افزار با عرضه اطلاعات به کاربران قدرت می داد و اجرای وظایف را به کاربران تجاری واگذار می کرد. بعنوان مثال، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری، داده ها و تحلیل های ارزشمندی را عرضه می دهند، اما از کاربران می خواهند که با مشتریان مذاکره داشته باشند و پیشنهادات یا قراردادها را به شکل دستی سفارشی سازی کنند.
در مقابل، عوامل هوش مصنوعی درحال پیشرفت به پر کردن این شکاف با مدیریت فعالیتها مایل هستند. این عوامل می توانند برپایه اطلاعات عرضه شده توسط نرم افزار عمل کنند و وظایفی را که قبلا به مداخله انسانی وابسته بودند، به شکل خودکار درآورند. ادغام عوامل هوش مصنوعی با پلت فرم های نرم افزار بعنوان سرویس، پارادایم جدیدی را بوجود می آورد که در آن خدمات از راه نرم افزار عرضه می شوند و با افزایش خودکارسازی و کاهش احتیاج به فرآیندهای دستی، تاثیر قابل توجهی را بر عرضه دهندگان سرویسهای فناوری اطلاعات می گذارد.
نمونه اولیه این روند، پلت فرم «ایجنت فورس»(Agentforce) شرکت «سیلزفورس»(Salesforce) است. مشتریان در این پلت فرم می توانند عوامل هوش مصنوعی بسازند که برپایه اطلاعات و هوشمندی پیشنهادشده به وسیله سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اقدام نمایند.
۳. گفتار و تعامل در لحظه
تعامل بی درنگ و ادغام گفتار مقرر است تجربیات کاربر را در رابطه با اپلیکیشن های سازمانی متحول کنند. معرفی قابلیت های گفتار در فناوری هایی مانند «چت جی پی تی»(ChatGPT)، پتانسیل تعاملات طبیعی تر و شهودی تر کاربر را نشان داده است. عوامل هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ زبان گفتاری را درک خواهند کرد و به تولید در لحظه محتوای صوتی خواهند پرداخت. این پیشرفت، اتکا به مهندسی سریع را به حداقل می رساند و به کاربران امکان می دهد تا وقتی که به نتیجه دلخواه برسند، با عوامل هوش مصنوعی تعامل داشته باشند.
بعنوان مثال، یک نماینده فروش می تواند به شکل شفاهی به یک عامل هوش مصنوعی دستور دهد تا یک پیشنهاد فروش سفارشی سازی شده را ایجاد نماید. این سطح از تعامل، قابلیت استفاده و دسترسی را زیاد می کند و کمک می نماید تا برنامه های سازمانی بیشتر به نیازهای کاربر پاسخ دهند.
۴. هدایت تجربه کاربری نسل بعدی با کمک رابط های کاربری مولد
ظهور رابط های کاربری مولد، نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن هاست. از لحاظ تاریخی، رابط های اولیه برای هوش مصنوعی مولد، چت مبتنی بر متن یا تعاملات گفتاری بوده است. در سال ۲۰۲۵، اپلیکیشن ها به صورت فزاینده ای از رابط های کاربری پویا استفاده می نمایند که برپایه تعاملات کاربر و جریان های کاری منطقی سازگار می شوند. رابط «Generative UI»، اپلیکیشن ها را قادر می سازد تا عناصر رابط را متناسب با نیازها و اقدامات خاص کاربر به صورت خودکار تولید کنند.
شرکت هایی مانند «ورسل»(Vercel) و «بولت. نیو»(Bolt.new) در خط مقدم این حرکت هستند و پلت فرم هایی را توسعه می دهند که امکان ایجاد تجربیات کاربری بسیار سازگار و شخصی سازی شده را فراهم می کنند. این تغییر، تعامل کاربر را زیاد می کند و با عرضه رابط هایی که در لحظه برای برآورده کردن نیازهای متغیر تکامل می یابند، جریان های کاری را ساده می کند.
۵. یکپارچه سازی عامل سازمانی
ادغام عامل های هوش مصنوعی در جریان های کاری سازمانی بعنوان رویکرد غالب برای تقویت مدلهای زبانی بزرگ، جایگزین روش تولید تقویت شده با بازیابی است. در حالیکه تولید تقویت شده با بازیابی بر عرضه زمینه برای کاهش عدم دقت در مدلهای زبانی تمرکز دارد، تاکید سال ۲۰۲۵ بسمت جا دادن عوامل مستقیما در اپلیکیشن های سازمانی تغییر می کند. این ادغام به عوامل امکان می دهد تا وظایف خاصی را در محیط نرم افزار انجام دهند و از داده های سازمانی و گردش کار برای عرضه نتایج دقیق تر و مرتبط تر استفاده نمایند.
بعنوان مثال، یک عامل هوش مصنوعی که در یک سیستم برنامه ریزی مالی ادغام شده است، می تواند به داده های بازار دسترسی داشته باشد، معاملات را بر مبنای راهبردهای از پیش تعریف شده انجام دهد و یک چاره یکپارچه تر و مؤثرتر را نسبت به دستیارهای سنتی ارائه نماید. این تکامل بر اهمیت یکپارچگی عمیق بین عوامل هوش مصنوعی و سیستم های سازمانی برای هدایت نتایج تجاری تاکید می کند.
روندهای پیشبینی شده هوش مصنوعی مولد برای سال ۲۰۲۵ فرصت ها و چالش های تجاری را نشان می دهند. ادغام هوش مصنوعی در طراحی برنامه اصلی و عرضه خدمات می تواند کارآیی، صرفه جویی در هزینه و بهبود تجربیات کاربر را افزایش دهد. با این حال، سازمان ها باید به چالش های احتمالی همچون پیچیدگی های یکپارچه سازی، نگرانی های امنیتی و احتیاج به ارتقای مهارت کارکنان برای کار کردن در کنار فناوری های هوش مصنوعی رسیدگی کنند.
پیشرفت های هوش مصنوعی مولد، یک تاثیر دگرگون کننده را بر جنبه های متعدد فناوری و عملیات تجاری دارند. سازمان ها با استفاده فعالانه از این روندها می توانند خویش را جهت استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی و هدایت مؤثر چالش های مرتبط آماده کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب