وزیر آموزش و پرورش مطرح كرد؛

شناسایی استعدادهای قرآنی با تشکیل مدرسه ویژه قرآن در هر منطقه آموزشی

شناسایی استعدادهای قرآنی با تشکیل مدرسه ویژه قرآن در هر منطقه آموزشی به گزارش کنکوری، وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید در حوزه قرآنی سازمان یافته وارد شود، اظهار داشت: نیازمندیم در هر منطقه یک مدرسه ویژه قرآن داشته باشیم که این مدرسه استعدادهای قرآنی را شناسایی و برنامه ریزی کند.


به گزارش کنکوری به نقل از خبرگزاری ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در شصت و سومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که با حضور تعدادی از معاونان، مدیران ستادی و با حضور اعضای حقیقی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن در سالن جلسات این وزارت خانه برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر و اعیاد شعبان بیان نمود: دهه فجر برای ملت ایران سرنوشت ساز بوده است و امام راحل هم با تلاش جهادی و با اتکا به مردم و ایمان به خدا؛ انقلاب بزرگی را در کشور رقم زدند تا ولایت قرآن و نماز احیا شود.

نماز حتی با یک دانش آموز برپا می شود

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در مدرسه ای که حتی یک دانش آموز دارد نماز برپا خواهد شود.
وی با تاکید بر اینکه عزّت کشور با وحدت، انسجام و همدلی به دست می آید، اظهار داشت: از همین رو است که ملت ایران با اتحاد و انسجام پای انقلاب و نظام ایستاده اند.

شاهد جوشش جدیدی در کمیسیون قرآن خواهیم بود

وی در ادامه به حضور، مسیب زاده بعنوان دبیر کمیسیون قرآنی اشاره نمود و اظهار داشت: مسیب زاده در رأس این کمیسیون بعنوان شخصیت حقیقی و مستقل به علت تعاملات مؤثر و ارزشمند، سبب جوشش جدیدی در این کمیسیون خواهد شد. معتقدم که این دوره کمیسیون قرآنی، متفاوت از سایر دوره ها خواهد شد و اتفاقات خوبی روی خواهد داد.
کاظمی به ۲ مأموریت آموزش و پرورش در دوره جدید اشاره نمود و اضافه کرد: آموزش و پرورش ۲ مأموریت کلان دارد که اولی، توانمندسازی علمی نوجوانان و جوانان است که در این عرصه به توانمندهای علمی بی نظیری در سطح کشور و جهانی رسیده اند.

تلاش معلمان دلسوز سبب رشد و ترقی پله های علمی دانش آموزان شده است

وی افزود: تلاش معلمان دلسوز و دغدغه مند سبب رشد پله های ترقی علمی دانش آموزان است و همه این موفقیت ها دستاوردهای نظام آموزش و پرورش کشور است.
کاظمی بر لزوم رشد سواد عمومی هم تاکید کرد و اظهار داشت: در کنار این اقدامات، مأموریت انتقال باورها، ارزش ها، مهارت های موردنیاز برای یک زندگی متعالی و آشنایی با نماز و تقویت هویت ملی و دینی هم در دستور کار ماست.

اقدامات عملیاتی در حوزه نماز

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در قسمت دوم مأموریت نظام تعلیم و تربیت، حوزه نماز و قرآن مهم ترین اقدام ماست. در حوزه نماز در سه بخش اقدامات عملیاتی در حال انجام می باشد، اولی اقامه نماز در مدارس است حتی در مدرسه ای که یک دانش آموز دارد، نماز برپا خواهد شود. دومی توسعه ترویج فعالیتهای در رابطه با نماز است و سومی توسعه و ترویج معرفت نماز است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تبیین فلسفه و چرایی نماز، معرفت به نماز در زندگی مادی و معنوی، آموزش دانش و مهارت های موردنیاز برای معلمان و مربیان پرچم دار نماز از دیگر اقدامات در حال انجام می باشد.

همه دانش آموزان باید مهارت روخوانی درست قرآن و اقامه نماز را کسب کنند

وی تاکید کرد: قرآن مکمل نماز است ازاین رو در رویکرد جدید باید بگونه ای هدف گذاری نماییم که همه دانش آموزان قبل از خروج از نظام تعلیم و تربیت مجهز به مهارت روخوانی درست قرآن و اقامه نماز باشند.
کاظمی با تاکید بر اینکه در این عرصه نیازمند تحلیل دقیق میدانی از وضعیت عمومی آموزش قرآن هستیم، اظهار داشت: باید پژوهشی و میدانی به تفیکیک سن و جنس و دوره تحصیلی و سایر مؤلفه ها در این عرصه صورت بگیرد تا بدانیم که با چه وضعیتی در این حوزه مواجه هستیم.
تأکید بر حفظ آیه های کاربردی در مدارس
وی بر رویکرد حفظ آیه های کاربردی در مدارس تاکید کرد و اضافه کرد: رویکرد ما در حفظ؛ مبتنی بر کاربرد آیه ها است و به دنبال شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای قرآنی در مدارس هستیم.
ما پای کار قرآن هستیم
کاظمی با تاکید بر اینکه ما پای کار قرآن هستیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی نماییم، تصریح کرد: باید کارگروه های توسعه آموزش عمومی قرآن در استان ها و در تمام دستگاه اجرایی تشکیل گردد. لازم است آموزش عمومی قرآن در بین تمامی افراد بسط و نشر داده شود.
تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیت های لازم در مقطع پیش دبستانی
وی بر تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیت های موردنیاز برای مقطع پیش دبستانی تاکید کرد و اظهار داشت: در این حوزه باید با تدبیر و همت لازم اقدامات ارزشمند ای صورت گیرد.
تدوین طرحی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدرس قرآن از میان دانشجویان
کاظمی اظهار نمود: دانشگاه فرهنگیان مکلف است طرحی تهیه نماید که بر مبنای آن به نسبت استان، دانشجویان دوره های آموزش تخصصی تدریس قرآن مسلط به قرائت و تجوید را فراگرفته و درصدی از آنها به تدریس در این عرصه مشغول شوند، اگر در این دانشگاه، مدرس قرآن، تربیت شود کل کشور بی نیاز می شود.
وزیر آموزش و پرورش زیر ساخت توسعه فرهنگ قرآن را روخوانی و روان خوانی دانست و اظهار داشت: باید سواد عمومی قرآن را در سطح عمومی ارتقا دهیم و خاستگاه این اقدام در آموزش و پرورش است البته به این معنا نیست که باقی دستگاه ها از انجام این مأموریت غافل شوند.



منبع:

1403/11/18
11:05:42
5.0 / 5
224
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور

کنکوری، همراه همیشگی تو تا قله موفقیت! کنکور رو قورت بده و به دانشگاه دلخواهت برس