رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك اعلام كرد:
صدور ۳۱ هزار مجوز راه اندازی کودکستان
به گزارش کنکوری، رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از صدور 31 هزار مجوز راه اندازی کودکستان آگاهی داد و اظهار داشت: نرخ پوشش پیش دبستانی 46 درصد است.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا شیخ الاسلام روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از پوستر، تیزر و لوگوی «طعم کتاب» اظهار داشت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و الان نزدیک به هفت میلیون و نیم مخاطب از بدو تولد تا پایان ۶ سال دارد.
وی اضافه کرد: اگر حداقل یکی از اعضاء خانواده را با این سازمان مرتبط بدانیم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با حداقل ۱۵ میلیون مخاطب سرو کار دارد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: اعتقاد داریم بالاترین ادراک در پنج سالگی شکل می گیرد؛ بدین سبب باید به اهمیت این مساله به صورت خاص توجه کرد.
شیخ الاسلام با اعلان اینکه تلاش می نماییم تا بتوانیم نوآموزان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم، اظهار داشت: آموزش را دیر و با وقفه آغاز نموده ایم.
دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب در ادامه این جلسه اظهار داشت: میانگین تعداد دانش آموزانی که قبل از ورود به دبستان تجربه ادبی دارند، تنها ۲ تا ۵ نفر از ۳۵ نفر است.
محمد گودرزی دهریزی با اعلان اینکه در ادبیات کودک، گوش دادن به داستان ها و کتاب ها اهمیت زیادی دارد، اضافه کرد: نکته مهم این است که فرد بزرگسالی که کتاب را برای خردسالان می خواند، باید با صدای مناسب، لحن درست و احساسات واقعی این کار را انجام دهد.
دبیر علمی جشنواره طعم کتاب اضافه کرد: تکرار در ادبیات کودک هم به صورت ساختاری و هم به صورت اجرائی وجود دارد. در بخش ساختاری، نویسندگان و شاعران کودک به خوبی می دانند که هنگام نوشتن داستان یا شعر برای خردسالان زیر دبستان، باید عنصر تکرار را در ساختار اثر بگنجانند.
دهریزی اشاره کرد: این تکرار به طور معمول با بهره گیری از ترجیع بندها یا ترکیب بندهای شاعران ایجاد می شود. تکرار در ادبیات کودک علاوه بر شکل ساختاری، جنبه اجرائی هم دارد. برای خردسالان پیش دبستانی نباید کتاب های مختلف زیادی خواند، بلکه باید یک کتاب خاص را بارها و بارها برای آنها خواند.
دهریزی اشاره کرد: مطالعات نشان داده اند که برای خردسالان پیش دبستانی یک کتاب را می توان ۳۰ تا ۴۰ بار تکرار کرد. پدر و مادر وقتی یک کتاب را برای خردسالان می خوانند، خردسالان به طور معمول می خواهند که همان کتاب را باردیگر بشنوند.
وی افزود: واژه اجرا در کنار مفاهیمی مانند نمایش، سرود یا کنسرت به کار می رود اما در ادبیات کودک، این واژه در کنار کتابخوانی هم به کار می آید.
دبیر علمی جشنواره طعم کتاب اضافه کرد: مربی باید کتاب را برای کودک اجرا نماید. این اجرا اهمیت زیادی دارد. به این علت است که گفته می شود میزان کتابخوانی یک فرد بزرگسال به سه عامل همچون این که چه کتابی برای کودک خوانده شده است، این که چه کسی این کتاب را خوانده است و این که این کتاب چگونه خوانده شده است، بستگی دارد.
دهریزی با اعلان اینکه جشنواره ملی طعم کتاب که در سازمان ملی تامین تربیت کودک برگزار می شود، اضافه کرد: مخاطبان اصلی این جشنواره خردسالان ۵ و ۶ ساله هستند. اگر شیوه نامه این جشنواره را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که این شیوه نامه به اندازه یک کتاب پژوهشی است و به انتخاب کتاب های ضروری برای خردسالان می پردازد.
به گفته دهریزی، کتاب هایی که در عرصه شعر و داستان هستند، توسط کارگروه های جشنواره انتخاب می شوند و سپس در اختیار مربیان کودکستان ها قرار می گیرند. مربیان این کتاب ها را به شیوه های مختلف برای خردسالان اجرا می کنند. برای شعرها، ۶ نوع فعالیت تثبیتی تعریف کرده ایم که بمنظور افزایش درک و تعامل کودک با کتاب ها طراحی شده است.
دهریزی با اعلان اینکه داستان بصورت جمع خوانی خوانده می شود، اظهار داشت: شعر نیز به صورت بازی اجرا می شود. در هفته بعد، مربی آنرا بصورت برخوانی و تصویرگری انجام می دهد.
وی اضافه کرد: نمایشگاهی از تصاویر بچه ها پیرامون همان شعر که بالاتر از ۵۰ بار تکرار شده، در راهروی کودکستان برگزار می گردد و خانواده ها می توانند از آن بازدید کنند و بچه ها همان جا کارهای در رابطه با شعر را اجرا کنند.
منبع: konkoorist.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳