تجربه های جهانی اداره موسسات آموزشی در دوران انتشار كرونا
به گزارش كنكوری عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مطالعات آینده نگر در گزارشی كه اخیرا آنرا تهیه كرده می گوید: تمامی كشورها صرف نظر از سطح توسعه یافتگی و جایگاهی كه در اقتصاد و مناسبات جهانی دارند از بدو مشاهده اولین آثار شیوع ویروس كرونا، رفتارهای مشابهی را در مورد اداره موسسات آموزشی به كار گرفته اند.
به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، گزارش "شیوع كرونا و تجارب جهانی اداره مؤسسات آموزشی"، سومین بخش از مجموعه "گزارش های بین المللی آموزش عالی و بحران كرونا" است.
در این گزارش كه توسط محمد حسینی مقدم، عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مطالعات آینده نگر تهیه و تدوین شده، آمده است: « یكی از اهداف جهان شمول مبارزه با انتشار كرونا تأمین امنیت و سلامت شهروندان است. فاصله گذاری های فیزیكی یكی از اصول و پروتكل های جهانی برای دستیابی به هدف مذكور است.»
وی می گوید: «در میان بخش های مختلف اجتماعی، بخش آموزش با عنایت به تعداد زیاد ذی نفعانی كه در آن حضور دارند جزو نخستین بخش هایی است كه در سیاست های فاصله گذاری های فیزیكی مورد توجه قرار می گیرد. گسترش دامنه شروع این ویروس در جهان مطابق گزارشی كه یونسكو در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ عرضه كرده بیشتر از ۱۸۸ كشور را ناگزیر كرده است تا موسسات آموزشی را تعطیل كنند.»
در این گزارش سعی شده است با تاكید بر تحلیل داده های چند نهاد بین المللی تصویری از چگونگی سیاست گذاری كشورها برای اداره موسسات آموزشی و تربیتی در تمامی سطوح پیش دبستانی، دبستان، متوسطه و آموزش عالی عرضه شود. بر این اساس دیده بانی وضعیت و شیوه پاسخگویی كشورها در مقابل بحران كرونا كه با استفاده از سه پایگاه اطلاعاتی صورت گرفته است شامل این موارد است: یونسكو، سازمان همكاریهای اقتصادی و توسعه و سازمان بهداشت جهانی.
داده های حاصل از دیده بانی وضعیت جهانی شروع كرونا بر حسب چند شاخص در چارچوب جدولی در ادامه آمده است. این داده ها شامل جمعیت پیش دبستانی و دانش آموزی، جمعیت دانشجویی، تعداد مبتلایان به ویروس كرونا و سیاست های به كار گرفته شده در مورد موسسات آموزشی است. كشورها بر حسب پراكندگی جغرافیایی و دامنه شیوع انتخاب شدند. در این انتخاب، كشورهایی از مناطق آسیا اروپا و آفریقا و آمریكا بررسی شدند.
تمامی كشورها صرف نظر از سطح توسعه یافتگی و جایگاهی كه در اقتصاد و مناسبات جهانی دارند از بدو مشاهده اولین آثار شیوع ویروس كرونا، رفتارهای مشابهی را به كار گرفتند كه بعضی از آنها به شرح زیر بیان شده است:
۱- اصل و مبنای تصمیم گیری، حفظ و ارتقای سلامت و امنیت فراگیران دانش آموزان، دانشجویان، مربیان، آموزگاران و سایر كاركنان است.
۲- توقف فعالیتهای موسسات آموزشی و تربیتی كه حضور فیزیكی افراد سبب انتشار ویروس می شود مشتمل است بر: شیرخوارگاه ها، پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و عالی.
۳- برنامه ریزی برای تداوم برنامه ها و خدمات موسسات آموزشی و تربیتی از راه دور و مبتنی بر زیرساخت های الكترونیك، مجازی و چندرسانه ای.
۴- ضرورت در نظر گرفتن شرایط و موقعیت دانش آموزان و دانشجویان كم بضاعت و صدمه پذیر در فرایند عرضه آموزش ها در دوران فاصله گذاری اجتماعی
۵- آمادگی برای تداوم تعطیلی مدارس و سایر موسسات آموزشی و تربیتی تا سال تحصیلی آینده، برآوردهای انجام شده مبین آن است كه دست كم ۱۸ ماه برای تولید واكسن این ویروس زمان نیاز است و ازاین رو لازم است از حیث برنامه ریزی اقدامات لازم صورت بگیرد.
۶- هماهنگی نهادهای آموزشی با سفارش های ستادهای راهبردی مبارزه با كرونا در كشورها
۷- لحاظ كردن سیاست های مناسب برای طی فرایند دانش آموختگی دانش آموزان یا دانشجویان.
۸- كاهش دادن برنامه ها و سرفصل های آموزشی غیرضرور و تعیین مفاد آموزشی ضروری
۹- سیاست گذاری به منظور عرضه آموزش های فشرده در صورت اتمام دوره فاصله گذاری های فیزیكی و بازبینی دروس پیش از شروع سال تحصیلی جدید
۱۰- در كشورهای پیشرفته، به منظور تأمین آرامش خاطر اولیایی كه جزو كادر پزشكی، بهداشتی، درمانی و مشاغل حساس هستند، شیرخوارگاه ها، پیش دبستانی ها و مراكز نگهداری از كودكان فعال می باشند.
در بخش پایانی این گزارش نویسنده پیشنهادهایی را بیان كرده است كه بعضی از آنها به شرح زیر است:
۱- نظام آموزشی كشور باید راهكاری های موثری را برای بازآموزی و مهارت افزایی باردیگر افرادی كه به علت بحران انتشار كرونا از كار بركنار شده اند تدبیر كند.
۲- لحاظ كردن امنیت و سلامت دانش آموزان، دانشجویان، آموزگاران، استادان و كاركنان پشتیبانی باید سرلوحه نظام و تصمیم گیری و اقدام قرار گیرد.
۳- ضرورت تدوین دستورالعمل های صریح، دقیق و موثر برای آموزش، پژوهش، كار و یادگیری از راه دور در دانشگاه ها با هدف تسهیل مسیرها و فرآیندهای موردنظر ذی نفعان(مدیران مراكز آموزشی، دانش آموزان، دانشجویان، آموزگاران، استادان و اولیا)
این گزارش توسط پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم انتشار یافته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب