وزیر علوم:

برای تقویت علوم پایه نیاز به وضع قوانین جدیدی داریم

برای تقویت علوم پایه نیاز به وضع قوانین جدیدی داریم به گزارش کنکوری وزیر علوم ضمن اشاره به این که برای تقویت علوم پایه احتیاج به وضع قوانین جدید داریم اظهار داشت: المپیادیهای ریاضی و فیزیک در رشته های غیرمرتبط تحصیل می کنند.



به گزارش کنکوری به نقل از مهر، محمدعلی زلفی گل در مراسم بزرگداشت سال بین المللی علوم پایه که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار نمود: انتظاری که از کارگروه علوم پایه می رود، این است که بررسی کند لطمه های علوم پایه تا الان چه بوده و چه کارهایی می شود برای آن انجام داد.
برای تقویت علوم پایه نیاز به وضع قوانین جدیدی داریم
وزیر علوم با تاکید بر این که اگر بخواهیم توسعه را با سفارش انجام دهیم، امکان پذیر نیست، اضافه کرد: باید فکر نماییم که چه قوانین و مقرراتی نیاز داریم تا در صورت تصویب شدن به تقویت علوم پایه منجر شود. سیاست ما باید این باشد که در خروجی ۲۰۲۲، قواعد و مقررات و شیوه نامه هایی که جنبه اجرائی داشته باشد به تصویب برسد.
وی افزود: خوشبختانه تعاملات خوبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات دولت و مجلس داریم و از این پتانسیل ها می توان در امتداد تدوین و تنظیم قوانین علوم پایه به خوبی استفاده نمود. بعنوان مثال چرا المپیادی های ما در رشته ریاضی و فیزیک مدال طلا می آورند اما در رشته های غیرمرتبط دانشگاهی تحصیل می کنند در صورتیکه این فرد در آن رشته ها می تواند به یک دانشمند تمام عیار تبدیل گردد.
به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم
زلفی گل با بیان این مطلب که ما بجای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم، اشاره کرد: این که استعداد یک دانش آموز به کجا هدایت می شود، علاقه ذاتی و استعداد درونی او نیست بلکه نگرانی او درباره اشتغال سبب شده که هدایت تحمیلی داشته باشیم. حال سوال این است که چه باید کرد؟ حداقل می توان از المپیادی ها آغاز کرد و می توان در بنیاد ملی نخبگان قوانینی تدوین نماییم که آن دسته از افرادی که مدال المپیاد کسب می کنند، بعدها هیات علمی دانشگاه شوند البته به شرطی که در دروان تحصیل هم خوب عمل کرده باشند.
وزیر علوم بیان کرد: مثالی دیگر این که برخی رشته های علم پایه بازار کار خوب دارند؛ باید احصا نماییم که در جامعه کجا برای این رشته ها فرصت شغلی وجود دارد؛ به وزیر آموزش و پرورش این پیشنهاد را دادم که از میان فارغ التحصیلان علوم پایه و علوم انسانی برای دبیری در مدارس انتخاب کنند.
وی در ادامه خطاب به دکتر نصیری رییس کارگروه علوم پایه اظهار داشت: این که سمیناری در زمینه علوم پایه برگزار شود، خوب است اما باید راه حل ارائه دهید که از قوانین و مقررات چگونه استفاده نمود. اصل موضوع این است که کسانی که در رشته علوم پایه تحصیل می کنند، نسبت به آینده شغلی خودشان مطمئن نیستند و نگرانند. ما چگونه این نگرانی را برطرف کنیم؟ مسولان ما باید باور داشته باشند که علم، فقط فناوری و نوآوری نیست؛ علم در حقیقت تکنولوژی فرداست.
وزیر علوم با اشاره به این که نباید یک نوع تحقیقات را نادیده بگیریم، چون فکر می نماییم نوع دیگری از تحقیقات برای ما ضروری می باشد، اظهار داشت: نباید به این صورت عمل شود که تحقیقات کاربردی فقط مدنظر ما باشد و تحقیقات بنیادی را نادیده بگیریم. باید مسولانمان را متوجه نماییم که نوع نگاهی که به علوم کاربردی و علوم انسانی و پایه داریم، متفاوت باشد.
در رشته های علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده ایم
زلفی گل اشاره کرد: هم اکنون پروژه ای برای ساخت دوربین هایی که رزولوشن بالایی دارند و می توانند از ظرف واکنش فیلمبرداری کنند در دست بررسی می باشد که امیدواریم در دستور کار شورای عتف قرار بگیرد. این پروژه اگر به سرانجام برشد، یک سونامی در علم رخ می دهد.
وی ضمن اشاره به این که خوشبختانه ما در رشته های علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده ایم، اظهار داشت: متاسفانه از پتانسیل های انجمن علمی به خوبی نتوانستیم استفاده نمائیم در صورتیکه بهترین ها در این انجمن ها حضور دارند؛ البته در مقابل انجمن ها هم خودشان باید فعال باشند. بتازگی در نامه ای از انجمن ها خواستم که هر کدام بر طبق گرایش های خود یک پروژه کلان به ما اعلام کنند. استقبالی نشان ندادند و هیچ کس اعلام آمادگی نکرد که ما آنها را حمایت نماییم. هدف این بود که انجمن ها افق رشته های خودشان را ببینند.
در تولید بیش از ۲ درصد علم دنیا نقش داریم
وزیر علوم در ادامه اضافه کرد: بیش از ۷۶ هزار مقاله علمی از ایران انتشار یافته است و ما در تولید بیش از ۲ درصد علم دنیا نقش داریم و باید به اساتید و دانشمندان دست مریزاد بگوییم؛ دانشمندان ما با دست خالی دارند کار می کنند. اگر استاد دانشگاهی، تجهیزات مدرن آزمایشگاهی داشته باشد و اطلاعات و داده ها را با تازه ترین دستگاهها بگیرد، انتشارات علمی او از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
پیشنهاد وزیر علوم برای حل مشکل توسعه متوازن استعدادها
زلفی گل در آخر اظهار داشت: بهترین محل برای آینده فرزندانمان، سرمایه گذاری در علم و فناوری است، هر ریالی هزینه نماییم چند صد تومان سود خواهیم برد. بنیان علم و فناوری علوم پایه است؛ باید برای توسعه متوازن استعدادها، فکر و برنامه ریزی نماییم و بدانیم کجای سیستم ایراد دارد که حل این مشکل فرابخشی است و فقط برعهده وزارت علوم نیست. زمانی این مشکلات حل می شود که بودجه اول کشور را اشتغال تعریف نماییم و در این صورت مطمئن باشید که مشکل توسعه متوازن استعدادها نیز حل خواهد شد.


منبع:

1400/12/17
21:29:48
5.0 / 5
820
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آموزش و پرورش , استاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور