در اولین نشست خانه گفتگو ؛
90 استاد با رویکردهای متفاوت در دانشگاه تهران گفتگو کردند
کنکوری: خلاصه دستور نخستین جلسه خانه گفت وگوی دانشگاه تهران بررسی این گزاره بود که برای ارتقای مرجعیت دانشگاه چه کار نماییم.
به گزارش کنکوری به نقل از دانشگاه تهران، «خانه گفت وگوی دانشگاه تهران» بعنوان یک نهاد جدید که می خواهد مرکزی برای نقد و تحلیل مسائل حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دانشگاه تهران با حضور اساتید رشته ها و تخصص های مختلف از نگاههای فکری و سیاسی متفاوت باشد، رسماً با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران شکل گرفت و با برگزاری اولین نشست آن که با عرضه دیدگاه های ۲۰ نفر از دانشگاهیان دانشگاه تهران همراه بود، نهادی جدید در دانشگاه تهران برای گفتگو و نقد افتتاح شد.
خلاصه دستور اولین جلسه «خانه گفت وگوی دانشگاه تهران» بررسی این گزاره بود که برای ارتقای مرجعیت دانشگاه چه کار نماییم. رئیس دانشگاه با ابراز این عقیده که تحقق استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه می تواند سبب ارتقای این مرجعیت شود، دیدگاهش را گفت و منتظر ماند تا راهکارهای اساتید را بشنود. برخی با تکیه بر ادامه دار شدن این نوع نشست ها، گویی نفس همین نشست های انتقادی و تحلیلی را عامل مؤثر در ارتقای مرجعیت دانشگاه می دانستند، برخی همان فضای استقلال دانشگاه را مقوم مرجعیت دانشگاه دانسته و البته بسیاری هم تحلیل خویش را با نگاه به ناآرامی های اخیر سامان می دادند؛ البته معطوف شدن تحلیل ها به این سمت چندان هم عجیب نبود.
صادق واعظ زاده همچون اساتیدی بود که پیش از آنکه صحبت های اصلی خویش را مطرح کند، بدون مقدمه و در نخستین جمله سخنان خود اظهار داشت: «من برای دانشجویان بازداشتی نگرانم». واعظ زاده استاد تمام دانشکدگان فنی دانشگاه تهران است؛ او مسئولیت های مختلفی در نظام سیاسی کشور داشته است. از آن طرف لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت دوازدهم هم از رئیس دانشگاه خواست تا از اختیاراتش استفاده نماید و دانشجویان حتی یک شب هم بازداشت را تجربه نکنند. جواد ظریف از چهره هایی بود که از تلاشهای رئیس دانشگاه برای آزادی دانشجویان تشکر کرد و علی مطهری هم دیدگاه های خود در رابطه با بایدها و نبایدهای برخورد را می گفت.
از آن طرف، مواضع سفت و قرص و محکمی هم در رابطه با لزوم پاسداشت و رعایت حجاب و پوشش متناسب با شأن دانشگاه از جانب حاضران مطرح شد؛ از غلامعلی حداد عادل و علی مطهری تا الهام امین زاده و دیگران. نشست از ساعت ۶: ۳۰ بامداد آغاز شد و بدون وقفه تا ۱۰: ۳۰ بامداد ادامه پیدا کرد. مقیمی هم دوست داشت جلسه ادامه پیدا کند اما گفته بودند برای آزادی ۷ دانشجو باید کاری را انجام دهد. او به اساتید حاضر در نشست اظهار داشت که بخاطر ۷ دانشجو باید برود. حالا با این مقدمه، مشروحی از این گزارش را می خوانیم.
اساتید باید بعنوان قوه عاقله دانشگاه و کشور ایفای نقش کنند
سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در اولین جلسه «خانه گفت وگوی دانشگاه تهران» که با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد و ۴ ساعت به طول انجامید، استفاده از اعضای هیأت علمی و کلیه منابع انسانی دانشگاه تهران را مهم ترین امکان و بهترین سرمایه در اختیار مدیریت دانشگاه به منظور اداره بهتر دانشگاه دانست و اظهار داشت: در سال نخست دوره جاری مدیریتی، به صورت جداگانه در هر دانشکده یا دانشکدگان حضور پیدا کرده و تلاشم این بود که از دیدگاه های اساتید و کارکنان به منظور حکمرانی بهتر و انتصاب مدیران دانشکده ها و دانشکدگان استفاده کنم که نتیجه خوبی هم دراین زمینه به دست آوردیم. اعتقاد دارم که اساتید باید بعنوان قوه عاقله دانشگاه و کشور ایفای نقش کنند.
«خانه گفت وگوی دانشگاه تهران» یک نهاد دائمی می شود نه یک فضای موقت
وی دستور کار این نشست را بررسی و پاسخ به این دو سوال عنوان نمود که «آیا واقعاً دانشگاه تهران در جریان سازی و جهت دهی جامعه در جهت آنچه که مصلحت کشور، نظام و دانشگاه است دارای مرجعیت است؟ اگر پاسخ به این سؤال خیر است و یا مرجعیت دانشگاه در حد مطلوب ما نیست، چه کار باید انجام دهیم تا دانشگاه تهران این مرجعیت را پیدا کند».
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: هر چند «خانه گفت وگوی دانشگاه تهران» همزمان با ناآرامی های اخیر شکل گرفته است اما نگاهم اینست که یک نهاد موقت و کوتاه مدت نباشد؛ بلکه آنرا مجمعی از خبرگان و عقلای منتخب دانشگاه تهران نامگذاری می کنم تا در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با نگاهی علمی به بررسی و تحلیل موضوعات مبتلابه بپردازد و راهکار عرضه نماید. البته این نهاد دائمی شود، می تواند به تناسب مطالب موردبحث تغییراتی در اعضا داشته باشد.
افزایش استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه یک راهکار ارتقای مرجعیت دانشگاه
رئیس دانشگاه تهران از افزایش استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه تهران بعنوان یکی از اقداماتی نام برد که می تواند مرجعیت دانشگاه تهران را ارتقا دهد. دکتر مقیمی اظهار نمود: ماده ۴۹ قانون برنامه پنجم توسعه یک ظرفیت نسبتاً خوبی در جهت استقلال دانشگاه ها بود اما متأسفانه در قانون برنامه ششم این اتفاق نیفتاده و یک عقب گرد دراین زمینه داشتیم. تلاش هایی برای گنجاندن استقلال دانشگاه ها در قانون برنامه هفتم توسعه در جریان است.
مقیمی به یک مانع بیرونی و یک مانع درونی در راه تحقق استقلال دانشگاه ها اشاره نمود و بیان داشت: مانع بیرونی اینست که عده ای وقتی صحبت از استقلال اداری مالی دانشگاه ها می شود، آنرا استقلال از حاکمیت تلقی می کنند و به شدت موضع می گیرند که مگر می شود دانشگاه مستقل از حاکمیت باشد. در حالیکه همه ما می دانیم که در قانون برنامه و در آنچه که طراحان این مورد دنبال می کنند، استقلال از حاکمیت مطرح نیست ولی خوب این دیدگاه بیرونی از نظر ذهنی یک نوع مانع به وجود می آورد. مانع دوم که مانع درونی است و مفروضات گروه اول را تقویت کرده، اینست که آیا دانشگاه تهران در چرخه حیات و سیر تحولات و تکامل خود توانسته خویش را اثبات نماید و ذی نفعان بیرونی را متقاعد نماید که اگر استقلال پیدا کند از بلوغ کافی برای ایفای نقش برخوردارست.
دانشگاه تهران جای بحث و نقد و نظر است
رئیس دانشگاه تهران در بخش دوم سخنان خود ضمن اشاره به ناآرامی ها و تجمع های اخیر در دانشگاه تهران، بیان نمود: فرض اصلی و اساسی ما اینست که دانشگاه تهران جای بحث و نقد و نظر است و رهبر عزیزمان هم این افق روشن را برای ما بوجود آورده است که دانشگاه اگر جای نقد نباشد، کارایی لازم را نخواهد داشت. شورایعالی انقلاب فرهنگی زیرساخت های قانونی خوبی را برای نقد در محیط علمی فراهم نموده است، هم کرسی های آزاداندیشی و هم مشوق هایی که برای این حوزه فراهم گشته است. رئیس جمهوری هم در صحبت های اخیر خود به این امر اشاره داشته و تاکید می کنند که وزرا همواره پاسخگو باشند.
برخی حاضر نیستند در فضاهای قانونی با مدارا نقد کنند
وی ضمن اشاره به شعارهای بعضاً نامتعارف و تند که از جانب انگشت شماری در تجمعات روزهای اخیر دانشگاه تهران سر داده شده است، خاطرنشان کرد: برخی اصلاً حاضر نیستند در فضاهای قانونی و با مدارا به اعلام نقد و بیان اعتراض خود بپردازند و گاهی فضا را تند و هیجانی می کنند. البته تلاش مان اینست که با ابزارهای انضباطی داخل دانشگاه به برخورد با این دانشجویان بپردازیم و از دخالت های بیرونی جلوگیری نماییم اما خوب در جریان ناآرامی ها برخی از دانشجویان در خیابان های اطراف دانشگاه و یا در اغتشاشات خیابانی دستگیر شده اند.
ماجرای آزادی ۱۴ دانشجو چند ساعت بعد از دستگیری
رئیس دانشگاه تهران در رابطه با اقدامات دانشگاه برای آزادی دانشجویان هم اظهار داشت: نخستین دانشجویان دانشگاه تهران در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه یعنی بعد از آنکه چند روز از برگزاری تجمعات در دانشگاه می گذشت، از جانب یک مرجع مسئول دستگیر شدند. بر مبنای پیگیری که از بالاترین مقام مسئول آن مرجع داشتم، درخواست آزادی دانشجویان را مطرح کردم ولی پاسخ روشنی دریافت نشد. تا این که درخواست کردم زمینه حضور بنده در محل نگهداری دانشجویان را فراهم آورند. به دنبال این درخواست و به حرمت دانشگاه، گفتند دانشجویان را به دفتر بنده منتقل می کنند. ساعت یک صبح پنج شنبه ۳۱ شهریور ماه، ۱۴ دانشجو را به دفتر آوردند. تا ساعت ۴ بامداد با آنها گفتگو می کردم. در نهایت نظر مرجع مسئول این شد که این دانشجویان به خانواده هایشان سپرده شوند.
مقیمی اضافه کرد: مراجع دستگیرکننده به دنبال پیگیری ها می گویند از برخی دانشجویان دستگیرشده اطلاعاتی دارند که فعلا قابل طرح نیست. می گویند اگر این اطلاعات را بازگو نماییم، خودتان دنبال آزادی بعضی از آنها را نمی گیرید.
کشور در حوزه های مختلف مدیریتی و نظام سازی از سرمایه های دانشگاه تهران استفاده کند
بر طبق این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران در این جلسه با تقدیر از رئیس دانشگاه تهران برای تشکیل این جلسه و گرد هم آوردن سرمایه های دانشگاه تهران، اظهار داشت: بدون تردید این اقدام و تداوم این راه، نقش سازنده ای را برای دانشگاه و کشور خواهد داشت. بدون تردید با این سرمایه گرانبها و ارزشمند، انسان های عالم و با دغدغه و دلسوز، دانشگاه تهران باید در جایگاهی بسیار فراتر از جایگاه امروزش قرار گیرد و کشور در حوزه های مختلف مدیریتی و نظام سازی باید از این ظرفیت به خوبی استفاده نماید. استفاده درست از سرمایه ها نیازمند برنامه و فکر و تداوم آن راه است. استفاده از سرمایه ها برای رسیدن به نظریه های قابل دفاع کار دشواری است و انتقال آن نظریه ها و تبدیل این نظریه به برنامه کاری دشوارتر است. نظریه به سرعت به برنامه تبدیل نمی گردد و اگر تبدیل به برنامه شد، اجرای آن به مراتب سخت تر هم است.
وی اضافه کرد: مسیر تعالی و تکامل همیشه دشوار می باشد و در مدیریت کشور هم به مراتب دشوارتر است. بنابراین خواهش می کنم که با نگاه درست به موانع و چالش های پیش روی، به صورت جدی این جلسات ادامه پیدا کند. اراده ریاست دانشگاه تهران در استفاده از این ظرفیت برای اداره بهتر دانشگاه است؛ در ابتدا برای اداره بهتر دانشگاه از این ظرفیت استفاده گردد که الگوی مناسبی را برای ارتقای نظام آموزش عالی کشور ارائه نماید. همینطور از این سرمایه برای فهم درست مشکلات کشور هم استفاده گردد. واقعاً مسائل کشور مسائلی بین رشته ای و در رابطه با متغیرهای فراوانی هستند. کمتر استادانی هستند که مسائل را از زوایای مختلف ببیند و راهکار درست عرضه کنند، اما اساسا این جلسات این راه را نزدیک خواهند کرد. فهم درست مسائل کشور و عرضه راه کارهای قابل اجرا برای برون رفت از تنگنا و سپس پیگیری دانشگاه برای تبدیل آن برنامه به نقشه راه عملیاتی در متن مدیریت، از وظایف دانشگاه است که امیدوارم از این سرمایه به درستی استفاده گردد.
امام جمعه موقت تهران اشاره کرد: اعتقاد دارم سرمایه هایی که نظام در این چهار دهه به دست آورده است در همه حوزه ها سرمایه هایی بسیار پرارزش و نایاب هستند. همین میز که اساتید برجسته دانشگاه تهران دور آن نشسته اند یکی از نمونه هایش است. این همدلی، عقلانیت و نگاه درست به مسائل، محصول کار نظام جمهوری اسلامی و سرمایه نظام است. البته چالش های جدی هم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وجود دارد.
بدنه جامعه با یک اکثریت قاطعی به حجاب اعتقاد دارد
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در رابطه با حجاب هم اظهار داشت: از مسلمات قطعی است که ایمان را نمی توان تحمیل کرد. ایمان باور و اعتقاد قلبی است. بحث اینست که آیا اگر ما به مسأله ای ایمان نداشتیم و انجام آن کار در مرئی و منظر عمومی برای جامعه صدمه جدی داشت، برای انجام آن آزاد هستیم یا خیر. این را باید مطالعه کرد. بدنه جامعه با یک اکثریت قاطعی به حجاب اعتقاد دارد. اخیرا در تلویزیون دیدم یک خانمی خیلی شدید از حجاب دفاع می کند اما به لحاظ پوشش ظاهری در سر و صورت، حجاب خوبی نداشت. با یک خانم هوشمندی از نزدیکان، تعجب خویش را مطرح کردم. از من سوال کرد که پوشش لباسش چطور بود؟ گفتم لباسش خوب بود. گفت اینها بی حجابی را در بدن نمایی می دانند. ولی او خویش را محجبه می داند. اینها مسائلی است که باید به آن توجه کرد و اساساً یک جمع علمی می تواند به آن بپردازد. این جمع می تواند در این مورد بررسی کند که اگر در یک حدی مسائل اجتماعی، فرهنگی و دینی اقتضائاتی دارد چگونه عمل نماییم تا با صدمه روبرو نشویم.
محصول پساتجدد، بهم ریختگی فکری و اجتماعی است
دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هم در این جلسه اظهار داشت: تحلیل درست از وقایع اجتماعی به حل مسائل اجتماعی کمک می نماید. اگر تحلیل درست و عمیق نباشد و ابعاد مختلف مساله در آن دیده نشود، چاره مناسبی هم نمی تواند از آن بیرون بیاید.
وی با اعلان اینکه «به دلیل توسعه ارتباطات در سطح جهانی و به تعبیر ارتباطی ها فرامحلی شدن جهان، توسعه ارتباطات همزمان و حضور تکنولوژی های جدید، با یک جامعه متفاوتی مواجه هستیم.» اضافه کرد: شاید بتوان یکی از خصیصه های بزرگ این جامعه جدید را زیاد شدن متغیرهای اثرگذار بر جامعه دانست به صورتی که با یک جامعه چندمتغیره مواجه هستیم. طبیعتاً مسائل یک جامعه چند متغیره نمی تواند با یک متغیر و یک رشته و یک دانش خاص فهم شود. بنا بر این است که امروز حوزه بین رشته ای ها اهمیت زیادی پیدا کرده است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: در واقع رشته ها یک نقاط کور و نادیده دارند بنابراین اگر مسائل اجتماعی را فقط از بعد سیاسی، حقوقی، امنیتی، جامعه شناختی و … نگاه نماییم گرفتار کج فهمی هایی در فهم مساله می شویم که نمی گذارد ابعاد مساله خوب باز شود. بنابراین سال هاست که نگاه چندرشته ای، بین رشته ای و فرا رشته ای و سنتز کردن مجموعه دانشگاه بعنوان دانش یکپارچه مطرح گردیده است. از این منظر، این جلسه یکی از مهم ترین جلساتی است که از حوزه ها، رشته ها و دیدگاه های مختلف به یک مساله جمع شده و اگر واقعاً نگاه تخصصی به مبحث صورت گیرد، شاید بتواند راهکارهای مناسبی فراهم آورد.
عاملی با یادآوری این که فضای انفجار اطلاعات و در معرض داده های بزرگ قرار گرفتن، با پدیده ای به نام پساتجدد همراه شده است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین خصیصه های پساتجدد در هنر، معماری، ادبیات، سبک زندگی، بازی ها و …، بی قاعدگی است. پساتجدد اصولاً با نگاه بی اعتمادی به اصول تجدد و به اصول گذشته، به پدیده ها نگاه می کند و می گوید همه چیز را باید از آغاز آغاز کرد. محصول این نگاه، بهم ریختگی فکری و اجتماعی است. این بهم ریختگی را امروز در سطح جهانی می بینیم. بنابراین در دوره تغییرات اجتماعی بزرگ قرار گرفته ایم که یکی از شاخصه های آن، اعتراضات اجتماعی است.
به گفته استاد دانشگاه تهران، گزارش مؤسسه اجتماعی و صلح در مورد اعتراضات اجتماعی می گوید که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ تعداد اعتراضات اجتماعی ۱۰۲ درصد بالا رفته و جنس ۶۹ درصد اعتراضات مدنی و به صورت آرام بوده است. ۶ درصد پویش های جهانی در چارچوب اعتصاب بوده و ۳۰ درصد پویش ها تبدیل به آشوب و اغتشاش شده است. بیشترین تعداد اعتراضات اجتماعی در اروپا بوده است به صورتی که ۱۶۰۰ اعتراض اجتماعی در اروپا ثبت شده است.
«حجاب اجباری» یک مغالطه است
عاملی ضمن اشاره به ناآرامی های اخیر در کشور، اظهار نمود: راجع به ایران یک بزرگنمایی هم وجود دارد. هر مساله ای که به وجود می آید، در کنارش ایران هراسی، اسلام هراسی، شیعه هراسی، دولت هراسی و انقلابی هراسی به وجود می آید و این دیگرسازی که از داخل هراس بوجود می آید یک دفعه شکل می گیرد. در یک فضاهایی آن قدر نقاط کور راجع به ایران وجود دارد که وقتی چند متغیر واقعی راجع به ایران شامل میزان مشارکت زنان، تعداد دانشجویان و میزان رشد علمی را برمی شماری، تعجب می کنند.
اگر مصوبات اجرا می شد با این حجم از ناشناختگی یا کم انگیزگی مواجه نبودیم
وی اضافه کرد: بازنمایی که از مساله حجاب در عرصه رسانه ای غرب صورت گرفت «حجاب اجباری» بود. «حجاب اجباری» بیان یک مغالطه غلط است. حجاب از تکالیف الهی و یک وظیفه شرعی است که یک مسلمان مقید به انجام آن است. نماز هم یک واجب الهی است که هر مسلمانی که به تکلیف اسلامی و الهی تن می دهد باید آنرا بجا آورد. حجاب یک لزوم اجتماعی است. ۹۰ درصد آنچه شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده در ارتباط با تقویت حوزه شناخت نسل جوان و تقویت مهارت های فکری نسل جوان است. تکالیفی در این مصوبات برای صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگران مشخص شده است. ۱۲ هزار قانون در کشور داریم اما به بسیاری از قوانین عمل نمی گردد. دستگاه ها مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را هم به صورت درست عملیاتی نکردند چونکه اگر عمل می کردند با نسلی مواجه نبودیم که این همه ناشناختگی یا کم انگیزگی در او وجود داشته باشد.
ژانر «مدیریت بحران اجتماعی ضعیف است» بن بست فکری می آورد؛ راهکار دهید
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در تشریح انتظار از دانشگاه در تحلیل شرایط و عرضه راهکار، تصریح کرد: حقیقت اینست که دانشگاه قوه فکر است. ما معمولا در مسائل اجتماعی یک ژانر تکراری داریم که گفته می شود «بلد نیستند و توانایی ندارند و مدیریت بحران اجتماعی ضعیف است» این تکرار مکررات است و فقط یک فضایی را شکل می دهد که از درون آن اصلاً راهکار به دست نمی آید؛ یعنی فقط یک بن بست فکری روی بن بست های دیگری که وجود داشته است، بوجود می آورد.
احساسات و ادراکات جوان ما درگیر شده است
عاملی در انتها اظهار داشت: این مورد نیازمند همفکری و نگاه چندرشته ای است و از چهره ها شامل چهره های دینی، دانشگاهی، هنری، ورزشی و … انتظار می رود وقتی یک مساله اجتماعی بوجود می آید کمک کنند تا مساله حل شود و نه این که گره ایجاد کنند. آنچه که به بهانه فوت خانم امینی در ایران صورت گرفت یک جنگ رسانه ای بود و یک مهندسی پس از ماجرای خانم مهسا امینی صورت گرفته که صدایش از درون بی بی سی و ایران اینترنشنال و منافقین و کومله و چپ های تند دنیا بیرون آمد. البته در کنار این ماجرا، احساسات و ادراکات جوان ما درگیر شده و این را نباید به هیچ وجه نادیده بگیریم. اما تنها جایی که می تواند مبحث را حل کند و چاره عرضه نماید، دانشگاه است.
حداد عادل: اتفاق این روزها از هر جهت اسباب تأسف است
غلامعلی حداد عادل، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران هم در این جلسه عنوان کرد: «اتفاقی که این روزها در کشور افتاده از هر جهت اسباب تأسف است. بنده حتی برای آن جوان هایی که می آیند و شعارهای هنجارشکن می دهند و تخریب می کنند و دستگیر و زندانی می شوند هم غصه می خورم؛ نه فقط غصه آن پلیسی را می خورم که آن آقا رفته گلویش را ببرد، نه فقط غصه آن پلیسی را می خورم که رویش بنزین ریخته و آتش زدند و آن جوانی دیگر که در موکب مشهد ایستاده بود و خنجر در قلبش فرو کردند و کشتند. هم غصه آنها را می خورم و هم غصه اینهایی که شعار ضد اینها می دهند چون اینها هم بچه های همین کشور هستند.»
وی در ادامه سخنانش بیان داشت: «این انقلاب به برکت مردم به پیروزی رسیده و پیروزی اش را به برکت مردم حفظ نموده است. آمریکا و انگلیس می خواهد به هر ترتیبی مردم را از این انقلاب جدا کند. جرم بزرگی که مردم ایران مرتکب شده، استقلال طلبی است. در دنیایی که رئیس جمهور آمریکا کشوری مثل عربستان را گاوشیرده معرفی می کند و به هیچ کسی در آن کشور هم برنمی خورد، حالا یک کشور اسلامی بزرگ با چند هزار سال سابقه فرهنگی و تمدنی و با این موقعیت جغرافیایی سیاسی حساس در منطقه با داشتن نفت و با اعتقاد دینی مردم و تشیعی که همواره مبارز بوده است، آمده انقلاب کرده و استقلال به دست آورده است. این جرم بزرگی است که از نظر آنان تاوان سنگینی دارد و از همان هفته اول پس از انقلاب اسلامی آغاز به تاوان دادن کردیم.»
نباید حقیقت وجود طیفی از سلیقه ها را انکار کنیم
حداد عادل در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از دوقطبی سازی ها در جامعه، اظهار نمود: «متاسفانه جامعه ما به سرعت به سمت دوقطبی شدن پیش می رود این درحالیست که در جامعه با طیفی از سلیقه ها روبرو می باشیم که در عین حال که باید این طیف را به سمت معنویت و اسلامیت سوق دهیم ولی نباید واقعیتش را انکار نماییم.»
تضعیف عقلانیت در گفتمان انقلابی یعنی بسط دوگانگی
وی با تکیه بر رواج گفتمانی عقلانی توسط متدین و موافقان نظام، اظهار داشت: «اگر عقلانیت را از گفتمان انقلابی و اسلامی کنار بگذاریم یا آنرا تضعیف نماییم، یعنی به دست خودمان داریم به دوگانگی و دوقطبی شدن جامعه کمک می نماییم. عظمت شهید مطهری در عقلانی بودن است و بزرگترین میراثی که آیت الله مطهری از خود به جای گذاشته است معرفی عقلانی اسلام است. ما در دانشگاه باید فضایی ایجاد نماییم که اسلام را با گفتمان عقلانی بیان نماییم. پیشنهاد می کنم در یکی از جلسات آینده، همین بحث حجاب را به بحث بگذاریم. بگذاریم در دانشگاه ها در رابطه با حجاب بحث عقلانی شود و ببینیم مدافع و مخالف چه می گویند.»
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «در نظر داشته باشیم که نمی گردد در حکومت اسلامی در مورد حجاب صحبت کرد ولی بحث فقهی و دینی نکرد؛ چون این حکومت دینی را مردم برای این ایجاد کردند که احکام دینی را اجرا نماید. یکی از شعله های خشم مردم در سال ۵۷ همان منظره افتضاح برهنه ای بود که در جشن هنر شیراز نشان داده شد که سبب خشم مردم شد. این حکومت را مردم ایجاد کردند که مدافع ارزش های دینی باشد، البته عاقلانه؛ من نمی گویم با هر روشی. حکم خدا را باید عقلانی تبیین نماییم و برای اجرای آن راه پیدا نماییم.»
حداد عادل در انتها اخطار داد: «مسئله ای که غرب برای کشور ما طراحی نموده است از بین بردن خانواده است چون خانواده بستر دینداری است و اگر خانواده متزلزل شود اساسا دینداری از ریشه سوخته می شود.»
غلامعلی افروز: دانشگاه جهت بررسی ریشه ای اعتراضات اجتماعی، محور شود
غلامعلی افروز، استاد دانشکده روانشناسی و رئیس اسبق دانشگاه تهران هم در این جلسه با تکیه بر این که دانشگاه جهت بررسی ریشه ای و عرضه راهکارهای اساسی در رابطه با مواجهه با اعتراضات اجتماعی، محور شود؛ اظهار داشت: مباحث باید به دو قسمت تقسیم شود؛ یکی بررسی ریشه ای پدیداری خیزش های اعتراضی، هنجارشکنی و آشوبگری و عرضه راهکارهای اساسی برای حل آن. ازاین رو باید ریشه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانشناختی مبحث خیزش های اعتراضی را بررسی نماییم و ببینیم هنجارشکنان و آشوبگران چه کسانی هستند و بگوییم که حالا چه باید کرد و راهکارهای اساسی عرضه نماییم.
افروز چند پیشنهاد عرضه کرد و اظهار داشت: اول این که ما دانشگاهیان دیداری از جوانان صدمه دیده در موقعیت های صدمه زا و خانواده هایشان داشته باشیم و با آنها گفتگو نماییم. دوم این که کوشش برای آزادی سریع معترضان بازداشت شده را در دستور کار قرار دهیم، البته معترضانی که تخریب نکرده اند، آدم نکشتند و بانک به آتش نکشیده اند، هر چند که با برانگیختگی هیجانی شعارهای هنجارشکنانه و توهین آمیز هم سر داده باشند.
وی با اعلان اینکه «استادان در هر دانشکده اگر دلشان به حال دانشجوی بازداشتی می سوزد، به جای بیانیه دادن بروند ضمانت برخی از دانشجویان را به عهده بگیرند»، اضافه کرد: برگزاری جلسات «گفتمان بصیرت و خدمت بی منت» و یا «گفتمان همدلی و همراهی» در همه دانشکده ها با حضور رؤسای دانشکده ها، معاونین و برخی استادان منتخب برگزار گردد و این جلسات به صورت مرتب و همیشگی برگزار گردد.
فرجی دانا: دانشگاه باید محل گفتگو باشد
رضا فرجی دانا، استاد دانشکدگان فنی و رئیس اسبق دانشگاه تهران هم در این جلسه اظهار داشت: هر اقدامی در این مقطع زمانی انجام دهیم تا بتوانیم دانشگاه را در موقعیتی که باید در جامعه نقش آفرین باشد قرار دهیم، اقدام کاملاً درستی است. دانشگاه میراث گذشتگان برای ما نیست بلکه امانت آیندگان نزد ما است و باید سالهای سال نقش آفرین در عرصه اجتماع باشد.
وی اضافه کرد: برنامه ای که دکتر مقیمی گفتند برای استقلال دانشگاه در دستور کار قرار داده اند بسیار اهمیت دارد. اگر دانشگاه به خودش وا گذاشته شود و کار دانشگاهی ها به دانشگاهیان سپرده شود، اگر اجازه دهیم مکانیزم های درون دانشگاه عمل بکند و اگر از مشارکت همه دانشگاهیان استفاده نمائیم، مطمئناً دانشگاه آنقدر قوی خواهد بود که نقش آفرین در جامعه خواهد شد.
فرجی دانا با اعلان اینکه دانشگاه باید محل گفتگو باشد، تصریح کرد: تنوع فکری را به رسمیت بشناسیم و گفتگو بین دانشجویان و گفتگو بین استادان و گفت وگوی بین نسلی (بین دانشجو و استاد) رایج شود تا ضمن این که این شکاف بین نسلی پر می شود، دامن آموزش و پژوهش هم از سیاست جدا شود تا دیگر با این پدیده مواجه نشویم که برخی در اعتراض به یک مبحث اجتماعی بیایند و تعطیلی کلاس ها را مطالبه کنند.
استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران اشاره کرد: ما در دانشگاه تهران، معاند نداریم اما افرادی با ایده های مختلف داریم که باید ایده هایشان شنیده شود و به آنها امکان صحبت داده شود. در این صورت است که دانشگاه می تواند به رسالت و مرجعیت خود دست پیدا کند.
نیلی: کاری نماییم که همه گروههای دانشجویی به سادگی میتینگ برگزار کنند
محمود نیلی احمدآبادی رئیس سابق دانشگاه تهران که با حدود ۷ سال ریاست بعنوان رکورددار طول عمر مدیریتی در دانشگاه تهران شناخته می شود، هم با تکیه بر به رسمیت شناختن تنوع و تکثر در جریان دانشجویی، بیان نمود: کاری نماییم تا علاوه بر گروههای فرهنگی، هنری و سیاسی موجود، گروههای دیگر هم نمایندگی داشته باشند و به سادگی اتاق بگیرند و میتینگ برگزار کنند.
نیلی از تبعیض و رانت و دیده نشدن بعنوان چالش های اصلی جامعه نام برد و اظهار داشت: جامعه بویژه جامعه جوان برخوردار نیست و دیده نمی گردد. دانشگاه تهران بیاید قوانینی که رانت و تبعیض بوجود آورده و دستورالعمل ها و آئین نامه هایی که مبنای رانت و تبعیض شده است را ملغی کند.
استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اعلان اینکه هر بحرانی را در سه برش قبل، حین و بعد بحران بررسی نماییم، بیان نمود: متأسفانه همیشه در حین بحران وارد می شویم، بدون این که پیش از بحران تمهیداتش را فکر کرده باشیم؛ البته همه چیز هم پس از بحران از یادمان می رود.
ظریف: مردم بزرگترین عامل امنیت و استقرار و ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند
محمدجواد ظریف، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اعلان اینکه «در طول ۴۲ سال گذشته، مردم بزرگترین عامل امنیت و استقرار و ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند»، اظهار داشت: گفتمان عزت که گفتمان مقام معظم رهبری است، در کنار حضور مردم، بزرگترین عامل بازدارنده برای جمهوری اسلامی بوده و در آینده هم خواهد بود. این که ما از یک طرف زیر بار زور نمی رویم و این که مردمی داریم که در مقابل حرف نادرست مقاومت می کنند، بزرگترین عامل بازدارنده بوده است.
وی با سپاسگزاری از رئیس دانشگاه تهران بخاطر پیگیری و کوشش برای آزاد شدن دانشجویانی که در ناآرامی های اخیر بازداشت شده بودند، اشاره کرد: در دنیایی که ارتباطات جهانی شده، روایت های جهانی هستند که ذهن ها را می سازند و سیاست ها را شکل می دهند. تصویری که از دانشجوی زندانی در دنیا ایجاد می شود اینست که در قشر روشنفکر دانشگاهی ایران یک تعارض اساسی وجود دارد اما این که دانشجو بتواند حرفش را بزند نقطه قوت ما شمرده می شود.
نگاه متفاوت طیب نیا به ریشه اعتراضات اخیر؛ اقتصادی می باشد، انتظارش را داشتیم
علی طیب نیا، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران هم در این نشست اظهار داشت: «انتظاری که از این جلسه و از دانشگاه تهران می رود اینست که دنبال ریشه یابی حوادث اخیر باشد. باید بپرسیم چرا در مقاطع مختلف با آشوب و شورش مواجه می شویم. ما با انباشتی از مشکلات در حوزه های اجتماعی و اقتصادی مواجه هستیم که هر زمان بشکلی خویش را نشان می دهد؛ یک روز با افزایش بنزین قیمت، یک روز با حذف یارانه ها و یک روز به بهانه فوت خانم مهسا امینی خویش را نشان داده است. این یک بهانه است و ما از قبل انتظار داشتیم در تداوم تحرکات قبلی، چنین حادثه ای اتفاق بیفتد.»
وی اضافه کرد: چیزی حدود ۴۰ سال است که درآمد سرانه در ایران نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش پیدا کرده است. بیکاری نسل جوان یک مشکل جدی است، با تورم های ۵۰ تا ۶۰ درصدی مواجه هستیم، جوانان آینده روشنی برای خود نمی بینند و از کسی که آینده روشنی ندارد و چیزی ندارد که از دست بدهد، انتظاری بیشتر از این نمی توانید داشته باشید. علت بروز مشکلات را باید در نظام تدبیر خود جستجو نماییم. ما یک نظام تدبیر شایسته در حوزه سیاست داخلی و خارجی و مسائل اقتصادی نداریم و این معلول فقدان یک نظام تدبیر شایسته در کشور است.
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: وقتی که مردم با مشکلات جدی در تأمین معاش خود مواجه باشند به همین روش ها خویش را نشان داده است. به هر حال باید برای شیوه اداره کشور فکری بکنیم. اگر این روش ادامه پیدا کند مرتب باید شاهد اتفاقات و حوادث مشابهی هر بار با شدت بیشتر باشیم. امیدوارم حوادث اخیر جرقه ای باشد به جهت اینکه در حوزه مسائل مختلف فکر نماییم.»
درخواست جنیدی از رئیس دانشگاه
لعیا جنیدی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم از رئیس دانشگاه تهران درخواست کرد: از هر اختیاری که دارید استفاده کنید تا دانشجویان حتی یک شب هم در بازداشت نمانند و بعداً هم بتوانند برائت بگیرند. درج بازداشت در سابقه آنها جز این که منجر به جامعه ستیزی شود دستاورد دیگری نخواهد داشت. بدتر از ناامیدی، بی تعلقی است؛ یک شهروند باید یک تعلقی به جامعه داشته باشد تا در ستیز با جامعه قرار نگیرد.
وی در بخش دیگر سخنانش اظهار نمود: آمار مهاجرت ایران حتی در حد و گاهی بیشتر از کشورهای جنگ زده است و بیشتر آنها دارند از همین دانشگاه های خودمان می روند. علت این مهاجرتی که اینجا دارد اتفاق می افتد و بسیار بسیار غیرعادی هم است، ناشی از همان حس بی تعلقی است.
بایدها و نبایدهای علی مطهری در رابطه با بخشش و برخورد با عوامل ناآرامی ها
علی مطهری، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ضمن اشاره به ناآرامی های اخیر، اظهار داشت: بنظر می رسد از خشونت با افرادی که فقط شعار می دهند باید پرهیز شود و اصرار نداشته باشیم که این داستان زودتر تمام شود. اما آن کسی که می خواهد تخریب کند و آتش بزند باید مورد برخورد قرار گیرد. دعوت به گفتگو داشته باشیم. به همین خانمی که روسری اش را برداشته است فرصت دهیم که بیاید حرفش را بزند. ما هم منطق داریم و نمی ترسیم.
مطهری با اعلان اینکه «عده ای از افرادی که شعار آزادی می دهند دنبال برداشتن حجاب هستند.»، تصریح کرد: ما باید به پوشش اسلامی در دانشگاه ها و ادارات تاکید داشته باشیم و نباید کوتاه بیاییم.
وی اضافه کرد: عده ای دنبال تغییر رژیم هستند. تا آنجاییکه شعار می دهند نباید خیلی به آنها کاری داشته باشیم ولی آنجایی که به اقدام عملی دست بزنند باید مورد برخورد قرار گیرند.
دفاع قرص و محکم امین زاده از رعایت حجاب در دانشگاه
الهام امین زاده، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم با تکیه بر حفظ کرامت و احترام همیشگی مردم، خاطرنشان کرد: با عدم آرامش و عدم امنیت، نه اقتصاد و نه حقوق اجتماعی و نه حقوق بشر محلی از اعراب نخواهد داشت.
امین زاده ضمن اشاره به لزوم ایجاد بستر مناسب برای آزادی عقیده و بیان، خاطرنشان کرد: البته از بعد حقوقی عرض می کنم که در حوزه قانون که نفع جمعی است، سیطره با قانون است چون نفع عمومی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از سهل انگاری برخی دانشجویان در رعایت پوشش متناسب با شأن آکادمی، اظهار داشت: احترام محیط مقدس دانشگاه باید حفظ شود. یک دانشجو از دانشکده دندانپزشکی یکی از دانشگاه های آفریقای جنوبی می اظهار داشت که اجازه نداریم شلوار جین بپوشیم و در این دانشگاه اجبار به پوشیدن شلوار پارچه ای وجود دارد و در واقع چارچوب هایی برای پوشش در محیط های دانشگاهی آنجا وجود دارد.
وی از رئیس دانشگاه تهران درخواست نمود جلسه بعدی رئیس دانشگاه با اساتید با دستور «ارائه الگوی حکمرانی مطلوب در نظام آموزشی» برگزار گردد.
زیباکلام خاطره گفت؛ «همین جا تحصن کردیم»
صادق زیباکلام هم ضمن اشاره به سابقه هم اندیشی رؤسای پیشین دانشگاه تهران همچون دکتر فرهاد رهبر و دکتر محمود نیلی احمدآبادی با اساتید دانشگاه به منظور دستیابی به مدل حکمرانی و مدیریت مطلوب در دانشگاه و جامعه، به طرح دیدگاه خود در رابطه با لوازم تحقق استقلال دانشگاه پرداخت و در بیان خاطره ای گفت: سال ۵۷ بود که در همین سالن که امروز تعدادی از اساتید با دعوت رئیس دانشگاه گرد هم آمده ایم، همراه با تعدادی از اساتید متحصن شدیم و یکی از خواسته هایمان استقلال دانشگاه ها بود.
تحلیل ابراهیم متقی از ناآرامی های اخیر
ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در تحلیل نقش رسانه های اجتماعی و مخالفان جمهوری اسلامی در شکل گیری ناآرامی های اخیر، اظهار داشت: برخی در فضای بین المللی می خواهند از جمهوری اسلامی ایران انتقام بگیرند. ۵ سال پیش محمد بن سلمان این بحث را داشت که ما بحران را به داخل ایران می کشیم. امروز موج پول های محمد بن سلمان، ناآرامی را داخل ایران کشانده است. این بحران از راه رسانه های اجتماعی و فضای مجازی به داخل کشیده شده است. معادله قدرت در روایت جدیدی که تلاش می کنند بسازند، می خواهد جمهوری اسلامی را در یک فضای تغییرات ژئوپلتیکی جدید قرار دهد و می خواهد گسترش قدرت را به موج های معکوس به مبدا برگرداند.
متقی با طرح انتظار از اساتید دانشگاه به منظور بکارگیری دغدغه های درونی خود برای ثبات و آرامش و تعادل سیاسی، اظهار داشت: در نگاه حوزه تخصصی ما هر موقع موازنه به هم بخورد، زمینه برای یک سری بحران ها اجتناب ناپذیر است.
وی موازنه امروز را تحت تاثیر چند مؤلفه همچون سیاست های شوک درمانی اقتصادی ارزیابی کرد و اظهار داشت: از سال ۱۳۷۱ تا کنون هرگاه سیاست شوک درمانی اجرا شده است، به دنبال آن شاهد یک بحران اجتماعی اجتناب ناپذیر بوده ایم.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: بر مبنای گفت وگوهایی که در دو سال قبل با مراجع مسئول داشته ام، بحث اصلی این بوده که خشونت بینافردی در خانواده، جامعه، قبیله، استادیوم و … درحال افزایش است. وقتی این خشونت شکل می گیرد، نتایج خاص خویش را به وجود می آورد.
متقی از نادیده انگاری جوانان و تغییر نسلی بعنوان عامل دیگر ناآرامی های اخیر نام برد و با انتقاد از امنیتی و انتظامی کردن موج های اجتماعی، عنوان کرد: یک نوع شیفت ارزشی در فضای کنش دانشجویی وجود دارد. در سالهای قبل فقط یک اتاق دانشجویی داشتیم، اجازه دهیم انرژی ها آزاد شود و اتاق های دانشجویی متنوعی داشته باشیم. بیشترین اعتراضات ثبت شده در اروپا است و بیشترین امنیت اجتماعی هم در اروپا وجود دارد. بپذیریم که باید یک فضای نهادسازی شکل دهیم.
مشکلات حل و فصل نمی شود؛ انباشته می شوند!
سنایی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هم با اعلان اینکه به بهبود اوضاع و حل وفصل مشکلات امید داریم، بیان نمود: یکی از خصوصیت های کشورمان اینست که در نظام اداری و سیاسی ما مشکلات حل وفصل نمی گردد بلکه انباشت می شوند. این مورد افزایش بی اعتمادی و ناامیدی از کارآمدی سیستم را پی دارد.
وی اضافه کرد: تبعیض سرآمد مشکلات بنیادین جامعه ما است. تبعیض و نادیده گرفته شدن در عرصه های مختلف اداری، آموزشی و … در روایت و شناخت مردم بسیار تقویت شده است. سیستم ما نباید از اصلاح پرهیز کند. اصلاح، توان و قدرت یک سیستم را نشان داده است. ازاین رو لازم است اشکالات در زمان خودش به شکل بنیادی و عمیق برطرف شوند.
پیروز حناچی و تاکید بر کوشش برای اقناع افکار عمومی
پیروز حناچی، استاد دانشکدگان هنرهای زیبا هم با تکیه بر امیدآفرینی در نسل جوان، بیان نمود: متأسفانه نگاهی در کشور وجود دارد که همه مسائل را امنیتی می کند. به اعتقاد من این بزرگترین سم برای کشور است. اتفاقاً باید برعکس باشد؛ یعنی ما حتی مسائل امنیتی مان را باید با نگاه فرهنگی حل نماییم. تبدیل شدن مسائل کوچک و عادی کشور به مسائل امنیتی، اداره کشور را بسیار پرهزینه می کند که باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
وی از رفتار اخلاقی، رعایت کرامت انسانی و اقناع افکار عمومی بعنوان یک اصل نام برد و اظهار داشت: ما نسبت به افکار عمومی بی توجه هستیم. بی توجهی به اقناع افکار عمومی، فشار انباشته ای را به وجود می آورد که هر چند وقت یکبار دهان باز می کند. کوشش برای اقناع افکار عمومی برای مسائلی که بوجود می آید یک اصل است.
آزاد ارمکی: جامعه ایرانی تضادنسلی ندارد؛ اشتباه نگیرید
تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس هم در واکنش به اساتیدی که یکی از ریشه های ناآرامی ها را تضاد نسلی می دانند، تصریح کرد: بنده متخصص مطالعات نسلی هستم. بحث کشور اصلاً تضاد نسلی نیست. بحث کشور، تولد یک جامعه جدید با یک مختصاتی است که انتظار یک سری تغییراتی دارد اما چون ما خواسته های وی برای تغییر را نمی پذیریم، فکر می نماییم دارد ضد حاکمیت عمل می کند. همه ما باید دقت کنیم که با جامعه جدیدی روبرو شده ایم که در این جامعه جدید، زنان به اصلی ترین تبدیل گشته اند.
آزاد ارمکی اضافه کرد: نیروی تحول آفرین آینده کشور زنان هستند البته با کشاندن خانواده به دنبال خود. آخرین پژوهشی که دراین زمینه انجام داده ام و چهار رساله دکتری خروجی آن بوده است، نشان داده است که اتفاقاً جامعه ایرانی تضادنسلی ندارد بلکه حاکی از پیوستگی نسلی در خانواده به همراه کنشگری نسل جوان و زنان است.
زمینه اعتراضات به روایت عباسی نژاد
حسین عباسی نژاد، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به تاکید رئیس جمهوری برای تقویت کرسی های آزاداندیشی، اظهار نمود: کرسی های آزاداندیشی در ارتباط با دانشگاه ها و روشنفکرها است. سایر اقشار کجا حرف خویش را بزنند؟ وقتی بستر مناسبی برای بیان اعتراض اقشار مختلف وجود ندارد، شکل نامناسبی از اعتراض شکل می گیرد که قبول داریم حتما برخی هم از این اتفاقات سوءاستفاده می کنند.
کولایی: فضای گفتگو در دانشگاه فراهم شود
الهه کولایی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح مطالبه آزادی دانشجویان بازداشت شده، تصریح کرد: فضای گفتگو و طرح دیدگاه های متفاوت و متعارض در نهادهای دانشجویی دانشگاه فراهم گردد. در دانشگاه تهران نهادهای دانشجویی که مجال را برای گفتگو فراهم نمایند، فعال شوند تا دیدگاه های متفاوت و انتقادها و همه مباحثی که باید در فرایند گفت و شنود در جامعه طرح شود، در عرصه عمومی قرار گیرد و برای آنها چاره اندیشی شود. اجازه دهیم فضای گفتگو و طرح دیدگاه های مختلف در دانشگاه فراهم گردد.
وی با اعلان اینکه خیلی از عوارض و مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم ریشه در درون دارد، اشاره کرد: هرچند همه می دانیم که در سطح منطقه و پیرامون ما چه مسائلی می گذرد و در محیط بین المللی با چه مسائلی در تقابل نظم جهانی مواجه هستیم. ولی با این همه، باید به درون نگاه نماییم و بسترهایی که سبب شد این وضعیت امروز در کشورمان شکل بگیرد را شناسایی نماییم. دانشگاه تهران همچنان می تواند در سطح دانشگاه ها و جامعه ایران نقش تأثیرگذار خویش را به لحاظ روش هایی که می تواند ثبات و آرامش را به جامعه منتقل کند، ایفا نماید.
برای برطرف شدن «احساس تضییع حق» فکری کنیم
فهیمه فرهمندپور، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم بعنوان آخرین سخنران این نشست، «قانون مداری» را راهکار حل مشکلات دانست و اظهار داشت: ۱۲ سال پیش این مسئله عنوان شد که برای حجاب دانشجویان چه باید کرد. گفتم دانشگاه قانون دارد و کار قانون اینست که افراد را ملزم کند کارشان را درست انجام دهند و کمک نماید حق شان را هم دریافت نمایند. در دانشگاه چند دسته قانون وجود دارد؛ قانون آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و انضباطی که به همه آن باید پرداخته شود.
وی اضافه کرد: پیشنهادی که ۱۲ سال پیش عرضه دادم را الآن تکرار می کنم. اگر مقرر است دانشگاه، دانشجویان را به رعایت قانون ملزم کند، باید بگوییم سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران سال رعایت قانون است و همه شامل استاد، کارمند و دانشجو ملزم به رعایت این قانون هستند و اگر حقی ضایع می شود، همه باید بتوانند آنرا مطالبه کنند.
فرهمندپور در انتها اظهار نمود: اگر هر کدام از ما (دانشجو، کارمند و استاد) احساس نماییم به حق خود دست پیدا کرده ایم، حتما از قانون تمکین بهتری می نماییم. اما در صورتیکه دانشجویی حتی به نادرستی احساس کند حقوقش تضییع شده است، شکایت خویش را به کجا ببرد؟ برای مرتفع ساختن این احساس باید فکری کرد.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب