دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار فعالان تربیتی:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بزودی بروزرسانی خواهد شد

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بزودی بروزرسانی خواهد شد به گزارش کنکوری، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار فعالان تربیتی از بروزرسانی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اطلاع داد.



به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در دیدار با فعالان تعلیم و تربیت که در محل دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با استقبال از طرح عرضه شده از جانب فعالان این حوزه اظهار نمود: ساختار، رکن مهمی از حکمرانی است. باید به تعلیم و تربیت نگاه حکمرانی داشته باشیم و مشخص نماییم که ستاد تعلیم و تربیت در کجای حکمرانی قرار دارد و عزیزان میدان در کجای حکمرانی هستند؛ چون که حکمرانی یک زنجیره گسترده است.

او افزود: زیرساختی ترین حکمرانی تعلیم و تربیت نظریه تعلیم و تربیت اسلامی است تا معلوم شود نظریه ما در تعلیم و تربیت اسلامی چیست؟ خوشبختانه عقبه این مورد نظریه فرهنگ است. نظریه فرهنگ ما برگرفته از نظر مقام معظم رهبری است و ذیل این نظر میتوان به نظریه تعلیم و تربیت اسلامی دست پیدا کرد. از طرفی در حوزه تعلیم و تربیت اندیشمندان توانمندی داریم که می توانیم از آنها هم بهره گیریم. در مرحله بعد، باید تدوین سیاست ها در حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد. در این راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سیاست کلان در نظر گرفته می شود که بزودی بروزرسانی خواهد شد. نوع دیگر سیاست ها، سیاست عملیاتی است، این کار را باید فعالان تعلیم و تربیت انجام دهند. در این راه کار جریان شناسی هم باید صورت گیرد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به دوران جنگ تحمیلی افزود: اوایل جنگ همه گرفتار جبهه بودند و هر کسی با هر وسیله ای می جنگید، اما وقتی شهید باقری وارد جنگ شد معتقد بود که این گونه نمی توان جنگید. ازاین رو با جمع آوری اطلاعات، وضعیت اطلاعاتی راه انداخت البته شما هم باید شهید باقری باشید و راه صحیح را بتوانید پیدا کنید.

او ضمن اشاره به پیشرفت در زمینه هسته ای هم افزود: رهبر هسته ای کشور شهید فخری زاده بود. دکتر طهرانچی و شهید احمدی روشن، شهید شهریاری با ایشان کار می کردند. شهید فخری زاده در زمینه هسته ای زحمات زیادی کشید و این گونه نبود که همه چیز را در اختیار داشته باشد اما با زحمت زیاد سیاست های عملیاتی هسته ای را تدوین کرد. در کرونا هم کسی قبول نمی کرد ما می توانیم واکسن بسازیم اما شد. ازاین رو سیاست های عملیاتی خیلی مهم می باشد و البته که برای تعیین سیاست های عملیاتی، به رصد هم نیاز داریم.

خسروپناه همینطور اظهار داشت: باید ساختاری ایجاد شود که مقررات به درستی اجرایی شود و وظیفه شما فعالان حوزه تعلیم و تربیت ساختارسازی است. البته به گفتمان سازی و نظارت و ارزیابی هم نیاز است. باید نگاه حکمرانی به موضوعات داشته باشیم و هر یک بدانیم که از چه جایگاهی حکمرانی را پیش ببریم.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بار دیگر ضمن اشاره به طرح عرضه شده از جانب فعالان تعلیم و تربیت بیان نمود: دبیر این طرح برای موفقیت به روحیه جهادی نیاز دارد. البته کار جهادی مولفه هایی نظیر عقلانیت، تدبیر، تعامل دارد، از طرفی باید توجه داشت که منطق ارسطویی در کار جهادی جواب نمی دهد و منطق صدرایی، فازی یا ذومراتب را در پیش گرفت.

او با تکیه بر قرارگاهی شدن شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان نمود: پیش از این دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی اقدامات زیاد و در خور توجه ای انجام داده اما قرارگاهی شدن را بنده در شورایعالی انقلاب فرهنگی دنبال کردم و تابحال توانسته ایم به میزان ۳۰ درصد به سمت قرارگاهی شدن حرکت نماییم و همچنان راه طولانی را در پیش داریم.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به مصوبه کنکوری این شورا افزود: با این که مدام با نمایندگان و رئیس مجلس برای اجرایی سازی مصوبه شورا مذاکره داشتیم و در این راه ذره ای یاس و ناامید نداشتیم؛ چون که شورا در مقابل مافیای کنکور ایستاد و این کار راحتی نبود.

خسروپناه در ادامه خطاب به فعالان تعلیم و تربیت اظهار داشت: طرح ها و برنامه ها اثر کمی در حل موضوعات دارند. بررسی ها نشان داده است که ۹۵ درصد مسیر حل موضوعات از راه روند اجرایی سازی برنامه هاست و برای دستیابی به این امر به پیگیری نیاز داریم.

او در ادامه چاره مسائل را حکمرانی دانست و اضافه کرد: حکمرانی از حکومت داری متفاوت می باشد. مهم ترین رکن حکمرانی، پیگیری است. بخشی از پیگیری در ارتباط با وزارت خانه هاست، بخشی از آن به استان ها باز می گردد. در این راه باید تعامل با بدنه موضوعات در نظر گرفت.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به فعالان تعلیم و تربیت برای اجرایی سازی طرحشان سفارش کرد که مسئول پیگیری طرح داشته باشید تا از این طریق بتوانید با مسؤلان کشوری یا استانی تعامل برقرار کنید.

خسروپناه در انتها به استفاده از ظرفیت خیرین در مسائل فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: میتوان از کمک خیرین در حوزه تعلیم و تربیت بهره برد و باید تعامل خیرین با حوزه فرهنگ و علم فراهم گردد.

در این دیدار عمار زرگوش نسب، محمدرضا درویشی، مجتبی زینی، محسن میرجلیلی، محمد دایی، سیدیحیی نجم الهدی، رضا لطفی زاده، قاسم پودینه، علی واعظی، علی موحدی، سینا زارع، صمد ملازینل، مهدی جعفری، حافظ الدین براتی، محمدامید فرقانی، محمد زمانی، محمد جواد فدایی، محمد رحمانی، مجید فرح بخش، مهدی نظری زاده، علی زمانی، کمیل منصوری، حمید خورشیدی، جواد رشوند و امیرمحمد اسدی از فعالان تربیتی کشور حضور داشتند.




1402/07/09
08:38:21
5.0 / 5
307
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تعلیم , كنكور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور