هدف دولت از تدوین شیوه نامه فروش اینترنتی نان چیست؟
به گزارش کنکوری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تتا اعلام نمود که شیوه نامه فروش اینترنتی نان با بهره مندی از تجارب سکوها و در نظر گرفتن دغدغه های فعلی در این حوزه، نوشته شده است و در مرحله تصویب و ابلاغ قرار دارد.
به گزارش کنکوری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) برای فروش اینترنتی نان شیوه نامه ای را تدوین کرده و تا حالا اقدامات مختلفی دراین زمینه انجام داده است.
یکی از این موارد که بتازگی قدم های محکمی در امتداد تحقق آن برداشته شده، فروش اینترنتی نان است. فروش اینترنتی نان، به عنوان یکی از نوآوری های این صنعت، نه فقط راهی برای دسترسی سهل تر مردم به این محصول حیاتی می باشد، بلکه گامی بزرگ در راستای هوشمندسازی و بهینه سازی پروسه توزیع و فروش نان بشمار می رود.
در حال حاضر، فروش اینترنتی نان های سنتی عموماً در شهرهای بزرگ کشور رواج دارد و حدود یک درصد نان سنتی کشور بوسیله کسب وکارهای اینترنتی به فروش می رسد. این رویکرد نوین که با بهره گیری از سکوهای آنلاین و اپلیکیشن های موبایلی به اجرا درآمده است، امکانات جدیدی را پیش روی مصرف کنندگان قرار می دهد.
ازجمله این امکانات می توان به سفارش آنلاین نان، پیگیری وضعیت سفارش و دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان اشاره نمود. همچنین، این سیستم جدید به دولت اجازه می دهد تا با نظارت دقیق تر بر پروسه تولید و توزیع، به شفاف سازی و مدیریت بهتر منابع کمک نماید.
با توجه به مطالبات گوناگون در چند ماه گذشته در مورد ساماندهی فروش غیرحضوری نان روی سکوها از نظر قیمت عرضهٔ اینترنتی نان و رعایت نوبت در تحویل نان میان خریداران حضوری و خریداران اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در امتداد انجام وظایف محولهٔ خود ازجمله برنامه ریزی، ارائهٔ راه حل ها، پشتیبانی و نظارت بمنظور توسعهٔ کاربردها و نوآوری ها در راستای دست یابی به منافع تجارت الکترونیکی در اقتصاد کشور، پشتیبانی از گسترش بازارهای تجارت الکترونیکی و تسهیل تجارت بر آن شد تا چارچوبی مدون برای نظام مندی و قانونمندسازی، با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و ذی نفعان این حوزه تدوین کند.
در همین راستا طی جلسات کارشناسی گوناگون با دست اندرکاران و سکوهای مطرح، ضمن دریافت نظرات و ملاحظات سکوها و بهره مندی از تجارب آنها در فروش نان و در نظر گرفتن دغدغه های فعلی، پیش نویس شیوه نامهٔ فروش نان مسطح (سنتی/صنعتی) بصورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاه های اینترنتی، فروش تلفنی و غیره) تدوین گردید که بعد از طی مراحل تصویب به زودی ابلاغ خواهد گردید که مزیت های ذیل را به همراه خواهد داشت:
اطلاعات موردنیاز مشتریان باید بر بستر سکوها نمایش داده شود و در قالب اطلاعات تعیین شده از سامانهٔ هوشمندسازی، یارانهٔ آرد و نان دریافت و ارسال شود. سکوها می توانند قیمت و وزن نان عرضه شده را به یکی از دو روش رقابتی یا مطابق با نرخ نامه مصوب تعیین کنند. هزینهٔ خدمات فروش غیرحضوری و افزودنی ها می تواند بصورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین شود. تمهیداتی بمنظور رعایت نوبت مشتریان حضوری مد نظر قرار گرفته است. همین طور راهکارهایی جهت پشتیبانی از واحدهای تولید نان صنعتی، ارتقای کیفیت نان، افزایش رقابت و افزایش تاب آوری در تامین نان ارزان و قرار دادن در دسترس عموم مردم در نظر گرفته شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول نظارت بر حسن انجام تعهدات سکوها در قالب مفاد این ابلاغیه خواهد بود.
این شیوه نامه به عنوان راهنمایی عملیاتی برای فروشندگان است و اطمینان می دهد که تمامی فرایندها مطابق با قوانین و مقررات صورت گیرد. هدف از این اقدام، از یک سو، ارتقای سطح خدمات و تضمین رضایت مشتریان است تا از این طریق، تجربهٔ خرید نان بصورت آنلاین و یا حضوری را برای مردم شفاف و تسهیل کند و از طرفی دیگر روشی کارآمد برای نظارت و مدیریت بهتر منابع را در اختیار دولت قرار دهد.
۵۴۵۴
منبع: konkoorist.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب