معاون پژوهشی وزارت علوم تاكید كرد

لزوم تحول در ساختارها و روش های آموزشی و پژوهشی ۴۰ سال اخیر

لزوم تحول در ساختارها و روش های آموزشی و پژوهشی ۴۰ سال اخیر به گزارش كنكوری معاون پژوهشی وزارت علوم بر لزوم تحول در ساختارها و روش های آموزشی و پژوهشی كشور كه طی ۴۰ سال اخیر رایج بوده تصریح كرد و اظهار داشت: در این راستا كارگاه های تخصصی در هر كدام از معاونت های پژوهشی و آموزشی وزارت علوم شكل گرفته كه اگر دیدگاه های مشتركی در این دو حوزه وجود داشته باشد می توانیم به آن تحول و انسجام لازم برای دستیابی به اهداف مشخص برسیم.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر مسعود برومند در اجلاس سراسری نشست تخصصی برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم بر لزوم سیاست گذاری به منظور توسعه فناوری در دانشگاه ها تصریح كرد و اظهار داشت: شرایط امروز پژوهش و آموزش در دانشگاه ها تغییر كرده است و توسعه فناوری ها باعث توسعه موضوعات درسی و تغییر در شیوه های سنتی این دروس در دانشگاه ها شده است ازاین رو مراكز آموزشی ما هم باید با روش و محتوای جدید بتوانند باعث رشد و توسعه امر فناوری شوند.
ایشان در ادامه اظهار نمود: روند توسعه فناوری ها امروز به گونه اتفاق افتاده است كه حتی حیات جدیدی در دانشگاه ها رقم خورده بگونه ای كه دانشكده ها با یكدیگر ادغام می شوند و تعداد آنها روز به روز كمتر می شوند ازاین رو نمی توان فناوری مجزا از یكدیگر ایجاد كرد بنابراین لزوم ایجاب می كند واحدهای كوچك آموزش عالی به مجموعه های بزرگ تر ادغام شوند بنابراین در چنین شرایطی باید در ساختار و روش های خود كه طی ۴۰ سال قبل بر وضعیت آموزشی عالی كشور حاكم است بازبینی جدی صورت بگیرد.
معاون پژوهشی وزارت علوم با تاكید بر اینكه رشته ها و دوره های فعلی دانشگاه ها نیازمند تحول اساسی است اظهار داشت: ما در معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی وزارت علوم كارگروه های تخصصی مختلفی داریم كه دیدگاه های مختلفی در این كارگروه ها مطرح می شود اما نكته مهم این است كه باید دیدگاه های مطرح شده در این دو معاونت مشترك باشند تا بتوان آن پیوستگی و انسجام لازم برای دستیابی به هدف به دست آورد در واقع اگر در آئین نامه های ما تضاد وجود داشته باشد نمی توانیم موفقیتی كسب نماییم بنابراین معتقد هستیم باید بازبینی اساسی در جهت دستیابی به دیدگاه های مشترك حوزه های پژوهشی و آموزشی صورت گیرد.
دكتر برومند با اشاره به اینكه تمامی واحدهای پژوهشی كشور باید مبتنی بر نیاز كشور شكل بگیرد تصریح كرد: برای تحقق این امر لازم است برنامه ریزی در امور پژوهشی و غیره به خود دانشگاه ها واگذار نماییم تا آنها برپایه موقعیت های زمانی، مكانی شرایط و مزیت های سازمانی تصمیم گیری كنند با اینكه حفظ استاندارد سازی در این مراكز ضروری می باشد و بر این اساس باید آرام آرام فعالیت های خویش را در جهت تحولات جهانی قرار دهند.
به قول وی، در معاونت پژوهشی وزارت علوم هم كارگروه های مشخصی تشكیل شده و نظرات تخصصی و كارشناسی مختلف مطرح می كردند اما مجدداً تاكید می نماییم باید این نظرات بین پژوهشگاه ها و دانشگاه ها به منظور هم افزایی بیشتر مشترك باشد تا در نهایت بخشی از پژوهش های ما به سمت نیازهای جامعه و واحدهای كه عرضه خدمت می كند حركت كنند كه البته مفهوم تقاضا محور شدن رساله ها هم با این هدف شكل گرفت.
دكتر برومند تصریح كرد: باید منابع پژوهشی دانشگاه ها بتوانند پشتیبانی های لازم را از رساله های تحصیلات تكمیلی داشته باشند و ما بتوانیم اعتبار و گرنتهای حمایتی از رساله های دانشجویی داشته باشیم در این شرایط است كه می توان گفت نقش خویش را در توسعه علمی كشور و پاسخ محوری نیازها ایفا نمودیم با اینكه به سبب وابسته بودن دانشگاه ها به بودجه های دولتی این امر كمی دشوار است اما باید با سیاستهای مشخص برای تحقق آن تلاش نماییم.



1398/01/30
13:47:11
5.0 / 5
4641
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , تحصیل , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور