معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد
دسترسی۹۲ درصد دانشجویان به آموزش مجازی
به گزارش كنكوری معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به دسترسی بیش از 92 درصد دانشجویان به آموزش های مجازی دانشگاه ها، اظهار داشت: هم اكنون بیشتر دانشگاه ها زیر ساخت های آموزش مجازی را فراهم كردند.
به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در نشست مدیران ارشد این وزارت که با حضور معاون اول رئیس جمهوری انجام شد ضمن بیان این مطلب اعلام نمود: سیاست وزارت علوم تبدیل معضل کرونا به فرصت با جایگزینی آموزش های الکترونیکی بوده و در راه تبدیل آموزش های حضوری به آموزش های الکترونیکی و مجازی، قدم های بسیار موثر و مفیدی برداشته است.
وی با اعلان اینکه در چند ماه گذشته وضعیت آموزش الکترونیکی در دانشگاه های کشور در سطح جهانی نیز مناسب و مطلوب بوده است، اظهار نمود: برنامه آتی وزارت علوم در بخش آموزش، توجه بیشتر و صیانت از دستاورد آموزش الکترونیکی و توسعه آن بوده که دستاوردی عظیم برای آموزش عالی کشور شمرده می شود.
معاون آموزشی وزارت علوم درباب بعضی از کارهای کلان در حوزه آموزش دانشگاهی اظهار داشت: در این خصوص می توان به مواردی از قبیل تقویت مهارت دانشجویان و ارتقای توان اشتغال پذیری آنان، طرح آمایش آموزش عالی، پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی» و تهدید کرونا فرصتی برای روی آوری به روش های نوین آموزشی اشاره نمود.
وی با اشاره به کلیدی ترین برنامه های انجام شده در زمینه حرکت به سمت آموزش تقاضا یا جامعه محور اظهار داشت: دراین زمینه می توان به طراحی و تدوین برنامه های درسی تقاضامحور که ماهیتاً زمینه اشتغال پذیری بالایی دارند، بازبینی بیش از ۶۰ برنامه درسی از مهر ۱۳۹۷ با محوریت مهارت افزایی، به کارگیری الگوهای مبتنی بر شایستگی های شغلی و حرفه ای در طراحی برنامه های درسی، طراحی و تدوین بیش از ۲۰۰ عنوان درس مهارت محور از مهرماه ۹۷ تابحال و اجرایی شدن آنها در دانشگاه های کشور و طراحی و اجرای بیش از ۲۱۰۰ فعالیت فرابرنامه ای در دانشگاه های دولتی از مهرماه ۹۷ اشاره نمود.
دکتر خاکی صدیق هدف از اجرای طرح آمایش آموزش عالی را ارتقای کیفی، متناسب سازی کمّی و استفاده بهینه از منابع عنوان نمود و اظهار داشت: طرح آمایش آموزش عالی برمبنای ۸ اصل شامل: منطقه بندی نظام آموزش عالی کشور، مدیریت منطقه ای، ساماندهی واحدهای آموزش عالی، رتبه بندی و اعتبار سنجی مؤسسات آموزش عالی کشور، ماموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش آموزش عالی، نظام جامع آموزش های فنی حرفه ای و مهارتی و ارتقای سطح اشتغال پذیری تنظیم شده است.
او همینطور درباب پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی که منجر به «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی» می شود، اظهار داشت: از اهداف انجام این پروژه میتوان به مواردی از قبیل: افزایش رقابت پذیری و تعاملات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سطح بین المللی، حضور اثرگذار در تعاملات و همکاریهای علمی، آموزشی و فناوری کلان بین المللی، ایجاد و توانمندسازی آزمایشگاه های تحقیقاتی پیشرفته و روزآمد در دانشگاه ها و پژوهشگاه های منتخب، قرار گرفتن ۵ دانشگاه کشور در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان و ارتقای ۵ پژوهشگاه به تراز پژوهشگاه های ممتاز جهانی، ایجاد روحیه تحرک و کیفیت گرایی در بدنه آموزش عالی کشور و ارتقای سطح اثرگذاری اقتصادی علم و دانشگاه در مجموعه ارکان نظام اشاره نمود.
معاون آموزشی وزارت علوم درباب وضعیت جهانی آموزش در مواجه با بیماری کووید ۱۹ اظهار داشت: برمبنای آمار اتحادیه بین المللی دانشگاه ها، از زمان شیوع جهانی ویروس کرونا تا کنون ۱۴۶ کشور در تمام مقاطع تحصیلی آموزش شان را تعطیل کرده اند (۵۹ درصد) و در بعضی مناطق نیز آموزش به صورت محدود فعال بوده (۳۰ درصد)، ۱۰ در صد نیز در شرایط سختی به فعالیت مشغول هستند و تنها یک دانشگاه در کشور بروندی به فعالیت عادی خود ادامه داده است.
وی ادامه داد: از این میان ۶۷ درصد دانشگاه های جهان از آموزش الکترونیکی بهره برده اند، ۲۴ در صد از زیر ساخت مناسب برخوردار نبوده و بقیه دانشگاه ها نیز تعطیل بوده اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر خاکی صدیق با اعلان اینکه وضعیت آموزش عالی در جهان به سبب نیاز به خوابگاه، تغذیه، تردد بین شهرها و حتی کشورها، دشوارتر از آموزش در سطح مدارس است، اظهار داشت: وزارت علوم درباب مقابله با ویروس کرونا و تبدیل این معضل به فرصتی بهینه، اقداماتی انجام داده که در این خصوص می توان به مواردی از قبیل: بهره مندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی، توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در صورت تداوم مشکل و در برخورد با شرایط مشابه، بازبینی در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه ها، تصمیم گیری مستقل دانشگاه ها باتوجه به تنوع و تفاوت در شرایط اجتماعی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، گزارش گیری مستمر از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور و اطلاع رسانی به مدیران و اقشار جامعه و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی بمنظور بررسی وضعیت کنونی، سیاست گذاری آینده و دسته بندی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره نمود.
معاون آموزشی وزارت علوم درباب وضعیت فعلی آموزش غیر حضوری در دانشگاه ها اظهار داشت: با تلاش شبانه روزی همه دانشگاهیان در طول ۴ ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم و در طول این مدت ۹۲ درصد دانشجویان از آموزش های الکترونیکی برخوردار بوده و بیشتر دانشگاه ها زیر ساخت های مناسبی برای آموزش های مجازی فراهم نموده و استادان و دانشجویان نیز با این روش آموزشی بیشتر آشنا شده اند.
منبع: konkoorist.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب