صنعت بازی های كامپیوتری در ایران چالش یا فرصت

صنعت بازی های كامپیوتری در ایران چالش یا فرصت كنكوری: تهران- تاثیر بازی های كامپیوتری به علت افزایش گستره مخاطبان روزبه روز در حال افزایش می باشد. همین مساله لزوم تولید و فراهم سازی بازی های مفید متناسب با شرایط فرهنگی و بومی ایران را آشكار ساخته است.


به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رشد سریع و فراگیری فناوری اطلاعات و ارتباط در حوزه هایی نظیر سرگرمی و بازی نقش مهمی ایفا كرده است. استقبال فراوان از محصولات سرگرم كننده الكترونیكی منجر به توسعه شگرف و سرمایه گذاری به مراتب بیشتر از قبل در این حوزه در سه دهه گذشته شده است.
فرآیند پیچیده طراحی و تولید بازی های كامپیوتری از منابع قابل توجهی از تخصص های مختلف نیروی انسانی و فناوری های جدید استفاده می نماید كه به آن صنعت ساخت بازی های كامپیوتری می گویند. این صنعت در بعضی كشورها تحت عنوان «صنایع اخلاق» طبقه بندی می شوند.
گستردگی رو به افزایش تعداد و تنوع بازی های كامپیوتری و انواع كنسول ها و همینطور طیف گسترده سنی كه از این بازی ها استفاده می نمایند، لزوم توجه به این بخش را آشكار می سازد. از سویی دیگر، سایر خصوصیت بازی های كامپیوتری جدا از جنبه سرگرم كننده مانند تاثیرات فرهنگی، انتقال آموزه ها و آموزش مهارت ها توسط بازی ها، توجه ویژه به بازی های كامپیوتری و مجازی را نیازمند است.
از ورود بازی های كامپیوتری به بازار ایران، سه دهه می گذرد. از همان ابتدای رواج، مسائلی مانند مانند صرف زمان طولانی میان بازی كنندگان و تاثیرات بر كودكان مورد توجه قرار گرفت اما همچنان چالش هایی بر سر راه بازی های كامپیوتری وجود دارد. مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بررسی چالش های در بخش بازی های كامپیوتری هفت چالش عمده بر سر راه توسعه این بازار را برشمرده است.

** تاثیر فرهنگی مخرب بازی های خارج
با توجه به شدت تاثیرگذاری فرهنگی بازی های كامپیوتری بر مخاطبان، مشكلات محتوایی اغلب بازی های خارجی موجود یك چالش اساسی به حساب می آید. اقتضائات فرهنگی كشورهای تولیدكننده این نوع بازی ها در موارد بسیاری با اقتضائات فرهنگی ایران در تضاد و در جهت بازتولید نظام فرهنگی كشورهای تولیدكننده بازی است.
تلاش های صورت گرفته برای رفع این چالش شامل جلوگیری از عرضه رسمی بازی های نامناسب، حذف صحنه های دارای صدمه های اخلاقی و فرهنگی، تولید رده بندی سنی برای بازی ها و غیره است. اما واضح است كه راه درست برای حل این چالش تامین نیاز مصرف كنندگان بازی های كامپیوتری به وسیله ساخت بازی های بومی، مفید و باكیفیت است.

** ریسك بالای سرمایه گذاری در تولید بازی های كامپیوتر ای
گزارش در بخش بعدی چالش ها به خطر عدم برگشت سرمایه و سود كافی در بازار بازی های داخلی اشاره نمود. این مشكل از دلایل مهمی است كه مانع حضور بیشتر بخش خصوصی در این حوزه شده است. بازی سازان ایرانی برای به كارگیری تعداد زیادی از متخصصان رشته های مختلف متقبل هزینه های بالایی می شوند.
همان طور كه تولید یك یازی كامپیوتری به عوامل متنوعی احتیاج دارد پشتیبانی مالی فراوانی را هم می طلبد. در كشور ما به دلیل عدم وجود ساختار منسجم و پایدار جهت همكاری عوامل مختلف اعم از برنامه نویس ها، انیماتورها و غیره مشاركت در ساخت بازی كامپیوتری هم با هزینه های بیشتری همراه است. ساخت بازی های كامپیوتری به رغم هزینه بالای بازی های باكیفیت كه بتوان به سودده بودن آن امید داشت، بازار فروش بازی های كامپیوتری بومی و بازگشت سرمایه اولیه تولید را با مشكل رو به رو ساخته است.
یكی از مشكلات فروش بازی های كامپیوتری تولید داخل در كشور وجود بازی های خارجی بدون مجوز در بازار است كه به علت نبود نظارتی قوی بر ورود بازی های كامپیوتری خارجی به آسانی در دسترس خریداران قرار می گیرد.

** اعمال نشدن قانون حق نشر
بازار تولیدات داخلی بازی های كامپیوتری بسیار مورد تاثیر تكثیر و كپی غیرمجاز بازی های خارجی است بازی های خارجی با كیفیت بالا كه محصول شركت های بزرگ جند ملیتی و سرمایه گذاری های بسیار كلان هستند به وسیله كپی و تكثیر غیرمجاز با قیمتی بسیار نازل در دسترس قرار می گیرند و در نتیجه محصولات داخلی از لحاظ قیمت نمی توانند با آن ها رقابت كنند. با عنایت به این اجرای قوانین حمایتی (كپی رایت) بیشترین تاثیرگذاری را در تقویت صنعت بومی بازی كامپیوتری دارد. همینطور سه مولفه حمایتی كه بیشترین نقش را در توسعه كارآفرینی در صنعت بازی های كامپیوتری دارند به ترتیب عبارتند از حمایت های مالی و فنی، حمایت های آموزشی و حمایت های مدیریتی.

** نبود امكان توزیع دیجیتالی محصولات
با افزایش سطح دسترسی به اینترنت در كشور موقعیت جدید برای تغییر شیوه توزیع محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون بازی های كامپیوتری به وجود آمده است. توزیع دیجیتالی علاوه بر كاهش هزینه تولید محصول فوایدی چون حذف محدودیت های زمانی و جغرافیایی برای عرضه محصول و حذف سود واسطه های عرضه محصول را برای تولید كننده فراهم می كند.
استفاده از توزیع دیجیتالی در حوزه بازی های موبایلی نتیجه بسیار مطلوبی را برای توسعه این به وجود آورده است كه می توان از آن در توزیع بازی های كامپیوتری غیرموبایلی هم بهره برد. اما این شیوه توزیع هنوز در كشور با مشكلاتی مواجه می باشد.

**كیفیت پایین بازی های داخلی در برابر بازی های مطرح جهانی
به طور متوسط تولیدات داخلی بازی های كامپیوتری به لحاظ فنی در كیفیتی پایین تر از بازی های مطرح در بازار جهانی قرار دارند. همین امر اصلی ترین دلیلی است كه باعث عدم امكان رقابت و حضور موفق در بازار داخلی و خارجی می گردد. البته بازی های موبایلی نسبت به غیر موبایلی ها كیفیت قابل قبول تری دارند.
كیفیت فنی بازی های كامپیوتری عامل مهمی در جذابیت این نوع بازی ها است. متخصصان بازی سازی داخلی توانایی ارتقای كیفیت اجزای تشكیل دهنده بازی های داخلی از قبیل كیفیت تصویر، صدا، برنامه نویسی و اجرای روان بازی را در سطحی قابل قبول دارند. عدم موفقیت در این زمینه ناشی از عدم مدیریت صحیح و به كارگیری هماهنگ متخصصان حوزه های مختلف است.
هنوز راهكارهای دولتی برای پشتیبانی از این صنعت به صورت پشتیبانی از تیم های بسیار كوچكِ بازسازی است كه نمی توان به لحاظ ساختاری توقع تولید بازی هایی با استانداردهای بالا را از آن ها داشت. بسیار دور از ذهن است كه حتی با حمایت های موقتی، این گروه های كوچك تبدیل به كمپانی بازی سازی شوند.

** عدم پشتیبانی از تجاری سازی تولیدات داخلی
در سال های گذشته تسهیل گری و پشتیبانی از تجاری سازی صنایع نوین در كشور به صورت چشمگیر و موفقیت آمیزی قوت گرفته است. در همین راستا نهادهای مختلفی همچون فن بازارها، كریدورهای تجازی سازی، پارك های فناوری، مراكز رشد، صندوق های حمایتی و غیره شكل گرفته اند اما در مورد صنایع فرهنگی مشكلاتی همچون مورد حمایت قرار ندادن بنگاه های فرهنگی و بی اطلاعی فعالان فرهنگی از این حمایت ها وجود دارد.
متولیان بخش دولتی قصد دارند با تهدیدها و تاثیرات فرهنگی بازی های وارداتی مبارزه كنند. آنان همینطور بر تقویت ظرفیت های موجود و نیروی انسانی فعال در حوزه بازی های كامپیوتری تاكید دارند. ازاین رو برای حضور هرچه بهتر بازی های داخلی بیش از هدایت و نظارت بر فعالیت بخش های درگیر در حوزه بازی ها، لازم است حمایت و تشویق در حوزه سرمایه گذاری، آماده سازی زیرساخت های سخت افزاری، اكتساب و نشر دانش مورد نیاز و مسائلی از این دست در اولویت قرار گیرند.

** استفاده نكردن از ظرفیت مراكز رشد و پارك های فناوری
مراكز رشد شتاب دهنده ها و پارك های علم و فناوری امروز نقش مهمی در توسعه فناری اطلاعات و ارتباطات ایفا می كنند و شركت های كوچك با ایده های فناورانه كه آینده كاربردهای فناوری های نوین را شكل می دهند می توانند از درون این مراكز به بلوغ برسند. زیرا بیشتر شركت های تولیدكننده بازی های كامپیوتری و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بخصوص در حوزه های مربوط به گوشیهای هوشمند، به منزله شركت های كوچك، نوپا و با ایده های جدید هستند كه برای پیاده سازی طرح های خود به كمك نیاز دارند.
حمایت از یك شركت نوپا در مراكز رشد، حكم سرمایه گذاری روی آن ایده را دارد و پس از موفقیت آن شركت نوپا، امكان مستقل شدن آن از حمایت كننده هم فراهم می گردد.
با توجه به عدم حضور روشن بازی های كامپیوتری بومی و كاستی های عرضه بازی های كامپیوتری خارجی در كشور سرآغاز ورود حاكمیت در مبحث بازی های كامپیوتری، تاكیدات مقام معظم رهبری خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1384 بود. ایشان وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی را در سال 1392 مورد سفارش موكد قرار دادند كه این نهاد تولید بازی های كامپیوتری مفید را دستور كار قرار دهد.

پژوهشم** 9283**1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل، گزارش و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https: //t.me/Irnaresearch همراه شوید.


1396/12/27
11:57:16
5.0 / 5
4937
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور