معاون فنی و آماری سازمان سنجش:
اعلام شانس قبولی در سه آزمون اصلی ۱۴۰۰
به گزارش کنکوری معاون فنی و آماری سازمان سنجش با اشاره به کاهش روند ورود در دانشگاه ها اشاره کرد: سیر ورود به دانشگاه ها بوسیله سه آزمون سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری کاهشی است.
به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، احسان جمالی در نشست هفتگی هم اندیشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا اظهار داشت: سازمان سنجش آموزش کشور بطور کلی سالانه حدود ۶۰ آزمون برگزار می نماید که از اصلی ترین آزمون های برگزار شده می توان به برگزاری آزمون سراسری، ارشد، دکتری، کاردانی به کارشناسی و فنی و حرفه ای اشاره نمود.
وی با اشاره به شرایط استعداد درخشان در آزمون سراسری اضافه کرد: استعداد درخشان در آزمون سراسری شرایطی دارد که خارج از آزمون است، مثلا پذیرش برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی که بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند. این افراد دارای مدال طلا یا رتبه های جهانی هستند و معمولا در رشته های پزشکی یا مهندسی دانشگاه های تهران، شریف یا امیرکبیر پذیرش می شوند.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش با اعلان اینکه هم اکنون پذیرش استعداد درخشان در آزمون سراسری به ثبات رسیده است، افزود: با توجه به این که به موضوع هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش به صورت جدی پرداخته نشده، عموم داوطلبان استعداد درخشان به سمت گروه تجربی و در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متمایل هستند و این مساله موجب می شود ظرفیت دیگر رشته ها و گروه ها خالی باقی بماند و مورد غفلت قرار گیرد.
دکتر جمالی همین طور درباب مقطع کارشناسی ارشد، اظهار نمود: با توجه به این که ورودی آموزش عالی در سنوات گذشته در کنکور سراسری کاهش یافته، مشکلاتی که بازار کار برای فارغ التحصیلان ایجاد کرده، سبب شده تا ورود به تحصیلات تکمیلی کاهش پیدا کند. البته این روند قابل پیش بینی و در حال ادامه یافتن است. بطوریکه از سال ۶۸ تا ۹۳ تقاضای تحصیلات تکمیلی روندی صعودی داشته و تا حدود ۸۷۰ هزار نفر هم رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا، وی با اعلان اینکه از سال ۹۳ تا ۹۹ تقاضا برای ورود به تحصیلات تکمیلی به یک دوم کاهش یافته است، اظهار داشت: این درحالی است که عرضه آموزش عالی روند صعودی داشته است. به عبارت دیگر در ۴۸ درصد رشته های تحصیلات تکمیلی، تعداد متقاضیان از تعداد ظرفیت رشته ها کمتر است. پس در مقیاس کلان می توان گفت هر یک از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، حدود ۶۰ درصد شانس قبولی خواهند داشت. این مساله موجب افت کیفیت ورود به آموزش عالی می شود که به واقع تاثیرات ملموسی بر روی پذیرش استعداد درخشان نیز دارد.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش در ادامه با اشاره به شرایط آزمون دکتری اضافه کرد: در آزمون دکتری نیز شرایط به همین شکل است. بطوریکه از سال ۹۶ به بعد روند کاهش تقاضا به وجود آمده است و در مقیاس کلان نیز حدود ۲۱ درصد شانس قبولی برای داوطلبان آزمون دکتری ۹۹ وجود داشته که این مساله مسلما بر کیفیت آموزش عالی تاثیر خواهد گذاشت.
دکتر جمالی در بخش دیگری از سخنان خود درباب بخشنامه استعداد درخشان مطرح کرد: این بخشنامه مصوبه شورای هدایت استعداد درخشان است که خود نیز مصوبه شورای انقلاب فرهنگی می باشد. چونکه پذیرش دانشجو باید طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی یا شورای انقلاب فرهنگی صورت گیرد. شورای انقلاب فرهنگی به شورای هدایت استعداد درخشان این مجوز را داده است که پذیرش دانشجوی استعداد درخشان را با هر قاعده ای که مدنظر دارد، تنظیم کند. بنابراین، پذیرش استعداد درخشان در سال ۱۴۰۰ طبق قوانین، شرایط و ظرفیت های سال قبل صورت خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: یکی از اشکالات و معضلات بخشنامه استعداد درخشان این است که دائما تغییر می کند. این مساله موجب نگرانی دانشجویان، دانشگاه ها و سازمان سنجش می شود. بهتر است قانون و مصوبات دو سه سال زودتر اعلام و اطلاع رسانی شود تا دانشجویان، دانشگاه ها و سازمان سنجش بتوانند با این تغییرات هماهنگ شوند. تغییرات ناگهانی در قوانین و مصوبات میتواند اعتراضاتی را به دنبال داشته باشد.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش عنوان کرد: با توجه به این که ۴۰ درصد از ظرفیت دوره های روزانه دانشگاه های دولتی به استعداد درخشان اختصاص پیدا می کند، حدودا هیچ دانشگاهی نتوانسته از این ۴۰ درصد استفاده نماید. این در حالیست که هدف اصلی بخشنامه استعداد درخشان حفظ و نگهداری نخبگان در داخل کشور است. طبق آمار، بعنوان مثال در مقطع ارشد در سال ۱۳۹۹ دانشگاه الزهرا از ۳۷۰ نفر ظرفیت استعداد درخشان، فقط ۱۰۰ نفر را پذیرش کرده است. البته این مساله فقط به دانشگاه الزهرا محدود نمی گردد.
دکتر جمالی در ادامه با اشاره به دلیلهای عدم استفاده حداکثر دانشگاه ها از ظرفیت پذیرش استعداد درخشان اظهار داشت: همچون دلالیل عدم وجود متقاضی این است که قوانین، مقررات و شرایط استعداد درخشان افراد و داوطلبان کمتری را تحت پوشش قرار می دهد. همین طور داوطلبان استعداد درخشان ممکنست به چند دانشگاه درخواست دهند و در صورت قبولی، برترین دانشگاه ها را انتخاب می کنند. علاوه بر آن، تک جنسیتی بودن دانشگاه الزهرا موجب می شود نیمی از داوطلبان خارج از محدوده پذیرش دانشگاه الزهرا باشند (آقایان) و درباب باقی داوطلبان (خانم ها) احتمال اینکه دانشگاه الزهرا در اولویت های اول آنها باشد، کمتر دیده می شود. در مقطع دکتری نیز دانشگاه الزهرا از ۴۰ نفر ظرفیت استعداد درخشان، فقط ۵ نفر را پذیرش کرده است. البته تمام دانشگاه ها در بحث پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان استعداد درخشان کاملا مختار هستند.
وی با اعلان اینکه پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی برای جذب بهترین و برترین افراد در بحث آموزش، پژوهش و کارآفرینی است، اضافه کرد: روش چهارگزینه ای برای سنجش داوطلبان در آزمون های ورودی تحصیلات تکمیلی همیشه مورد نقد قرار گرفته است.
به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش، وزارت علوم از سال ۹۰ در مقطع دکتری پذیرش نیمه متمرکز را تنظیم و اجرا کرد تا آزمونی شبه GRE اجرا شود ولی متاسفانه این پروسه طی سالهای گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته است اما بطور کلی سیاست و محور کلی بر تفکیک سنجش و پذیرش از هم، اعتبار بخشی به آزمون ها، افزایش تعداد نوبت های آزمون و حرکت به سمت آزمون های الکترونیک است.
وی همین طور افزود: در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب شد که بعد از تصویب لایحه حدنصاب دکتری برای سال ۱۴۰۰، وزارت علوم موظف شود لایحه سنجش پذیرش مربوط به تحصیلات تکمیلی را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه نماید. بحث های کارشناسی این لایحه نیز در حال انجام می باشد. در حقیقت هر داوطلب باید با نظر گروه و استادی که مقرر است بعدا راهنمایی وی را به عهده گیرد، پذیرفته شود و فقط نمره ملاک پذیرش نباشد. از جانب دیگر قوانین و مقررات دست و پاگیری که موجب ایجاد نگرانی در قشری خاص شده، اصلاح گردد.
دکتر جمالی اظهار داشت: کلیت لایحه مذکور این است که در ابتدا در پذیرش دکتری، یک آزمون اولیه فیلترینگ توسط سازمان سنجش صورت گیرد. حدنصاب ها توسط دانشگاه ها مشخص شود و در مرحله بعد، بنا به نظر دانشگاه، می توان سوابق علمی و عملی داوطلب مورد ارزیابی قرار گیرد، یا آزمون ثانویه ای اجرا شود و.... و نهایتا پذیرش توسط دانشگاه ها صورت گیرد. این طرح را می توان گام به گام آغاز کرد و در فاز عملی قدم به قدم آنرا بررسی کرد و ارتقا داد. بطور کلی در نگاه کلان، روش پذیرش استعداد درخشان، می تواند روشی مناسبی برای پذیرش آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد تا برترین ها برگزیده شوند. لازم به ذکر است که لایحه مذکور هنوز تصویب و ابلاغ نشده است. ولی پروسه بررسی و تصویب آن در دست انجام است.
منبع: konkoorist.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب