قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام كرد؛

وضعیت نامناسب دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی

وضعیت نامناسب دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی به گزارش کنکوری، قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اعلان اینکه تدوین نقشه جامع علمی کشور برای 10 سال قبل بوده است، اظهار داشت: مواد نقشه جامع علمی به تناسب جهانی از نظر فناوری و نیازهای کشور باید روزآمد شوند.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، جلسه یکصد و شصت و هشتم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور عصر امروز (سه شنبه ۱۷ آبان) در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.
دکتر منصور کبگانیان با اعلان اینکه در این نشست گزارش علم و فناوری کشور مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در این نشست نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی تیمز و پرلز در دو حوزه ریاضیات و خواندن و نوشتن به زبان ملی هر کشور بررسی گردید. این آزمون ها، آزمون های مهمی هستند که هر ساله برگزار می گردند.
وی با اعلان اینکه آمار و داده های ارائه شده بسیار نگران کننده بود و افت شدیدی نشان می داد، اظهار داشت: بررسی ما در مورد آمار ۲۰۱۹ بود آموزش وپرورش ما جزو ۵۸ کشور شرکتت کننده بودند و دانش اموزان کلاس چهارم هشتم و... بررسی شده بودند.
قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد: ما جزو رتبه های آخر در این آزمون ها بودیم و قرار شد از آموزش وپرورش تذکر و توضیحی خواسته شود و گزارشی بدهند که در دولت جدید چه فکر جدیدی در این مورد دارند.
وی اشاره کرد: آینده بخش مهمی از کشور در گرو این دو مورد است موارد دیگر هم مهم می باشد، ولی تاثیر رشته ریاضی در مهندسی در طراحی پهپادها، سانتریفیوژها و موشک ها نقطه زن دیدیم ولی اگر این مشکل حل نشود ضربه آنرا در ۱۰ سال آینده خواهیم خورد.
کبگانیان اظهار داشت: قرار شد راهکارهای اصلاح این مساله ارائه شود.
وی اصلاح کنکور در شورای عالی فرهنگی را گام مثبتی در راستای بهبود این شرایط دانست و اظهار داشت: تشریحی شدن کنکور به بهبود این وضعیت کمک می نماید تا دانش آموزان از علم سطحی گذر کنند و به محتوای علم ورود کنند.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مورد دیگری که در این نشست بررسی گردید را "ورود به وظایف سازمان سنجش" عنوان نمود و اظهار داشت: هم آموزش وپرورش و هم آموزش عالی از این مساله غافل مانده بودند. سازمان سنجش به شدت درگیر کنکور بوده و باید اساسنامه سازمان سنجش بازبینی و اصلاح گردد تا موضوع رتبه های دانش آموزان در آزمون های بین المللی مورد توجه قرار گیرند.
وی اشاره کرد: این افت رتبه و خطر کم عمق شدن سطح علمی دانش آموزان را سازمان سنجش باید زودتر هشدار می داد.
کبگانیان با اشاره به این که نقشه جامع بیش از ۱۰ سال پیش تصویب شده است، اظهار داشت: با تصویب این نقشه انسجام علم و فناوری در کشور بیشتر شد و اگر الان در بخش علم و فناوری، لطمه ها کم تر است، مرهون سند نقشه جامع است.
وی نقشه جامع را نیازمند روزآمدسازی دانست و اظهار داشت: مواد نقشه جامع علمی به تناسب فناوری های جهانی و نیازهای کشور باید روزآمد شود. برخی اولویت ها قبلا وجود داشت ولی به خاطر تغییرات اخیر، حالا دیگر اولویت نیستند و باید اولویت های جدیدی، جایگزین شوند.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همین طور اشاره کرد: شاخص هایی قبلا برای رشد علمی کشور در این نقشه درج شده بود، ولی چون سرعت رشد کشور خوب بوده، الان باید این شاخص ها روزآمد شوند و این مساله قبل از این در نقشه پیش بینی شده بود.
وی با اعلان اینکه روزآمدسازی شاخص ها باید در صحن شورای عالی تصویب شود، اظهار داشت: این روزآمدسازی دو بخش و دو الزام دارد که قسمتی از آن الزامات فرایندی است.
کبگانیان اظهار داشت: باید آینده پژوهشی شود که در ۱۰ سال آینده جهان به کدام سمت می رود و کشور ما باید به کدام سمت برود. همین طور آمایش سرزمینی و امکانات بومی را مد نظر داشته باشیم.
وی افزود: الزامات ویرایشی نیز برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور نیاز است، اما قالب فعلی را باید حفظ نماییم، چونکه تا امروز خوب جواب داده است. برنامه ریزی فعلی باید ادامه پیدا کند و زمان بندی ویرایشی را باید فشرده تر انجام دهیم.
وی با اعلان اینکه در دولت فعلی و سه قوه همکاری بیشتر و موانع کم تر است، اظهار داشت: باید جمع بندی در مورد روزآمدسازی صورت گیرد و لطمه شناسی صورت گیرد تا ببینیم نقشه جامع علمی کجا خوب پیش نرفته و کجا موفق بوده است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، محور دوم روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور را توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان نمود و اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب، ۴۰ سال آینده کشور مورد توجه قرار گرفته و نقشه جامع علمی ۱۰ سال از آنرا پوشش می دهد. بدین سبب باید الزامات بیانیه گام دوم در روزآمدسازی نقشه جامع دیده شود.
وی افزود: محور سوم ورود نقشه جامع به برنامه های پنج ساله است و با توجه به این که برنامه هفتم توسعه در دستور است، حتما کاری نماییم که این ورود نقشه جامع علمی کشور برنامه هفتم توسعه صورت گیرد.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور استفاده از نخبگان محور بعدی روزآمدسازی دانست و اظهار داشت: همانطور که در نسخه اول نقشه از چند هزار دانشمند و متخصص استفاده شد، الان باتوجه به پیشرفت ها باید از امکانات فضای مجازی بهره برد و دایره این نخبگان و دانشمندان را بزرگ تر نماییم.
او در آخر از دانشمندان و نخبگان دعوت کرد تا در مورد روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور همکاری کنند.



1401/08/20
14:14:33
5.0 / 5
368
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , سازمان سنجش , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور