حضور در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی

وزیر علوم: در جذب نخبگان اتفاقات مبارکی افتاده

وزیر علوم: در جذب نخبگان اتفاقات مبارکی افتاده به گزارش کنکوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: تمام تلاش خودرا کردیم که فاکتورهای حکمرانی علمی را مورد نظر قرار دهیم، چون در وزارتخانه ای مدیریت می نماییم که مبنای آن دانایی، علم، تحقیق و پژوهش است.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، محمد علی زلفی گل در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در خصوص این که «علت عدم توجه به توسعه و حمایـت از آموزش های کاربردی مهـارتی در رابطه با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشته های مـورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها چیست؟» و «برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اصلاح فرآینـد و تجدیـدنظر در اجرای شیوه ها و روشهای فعلی که موجب افـت علمـی دانشـگاهها و مراکز آموزش عالی و عدم همسوئی آنها با سیاستهای دولت محترم شده است، چیست؟» اظهار داشت: سخت اعتقاد داریم که املای نا نوشته غلط ندارد؛ ده ها و صدها تصمیم گرفته می شود و بدیهی است که تعدادی از آنها کارایی و اثربخشی لازم را نداشته باشد. در طول این مدت تمام تلاش خودرا کردیم که فاکتورهای حکمرانی علمی را مورد نظر قرار دهیم. چون در وزارتخانه ای مدیریت می نماییم که مبنای آن دانایی، علم و تحقیق و پژوهش است.
وی اضافه کرد: پس از ۲ سال و نیم آموزش مجازی و تعطیلی دانشگاهها به طور حضوری، بازگشایی دانشگاه ها در ضمن این مدت که با محدودیت هایی مواجه بود و خیلی از خوابگاه های خودگردان تعطیل شده بود و بودجه دانشگاه ها به سبب نبودن بودجه غذا، خوابگاه و ایاب و ذهاب درصد رشد لازم را نداشت، دولت مردمی این جسارت را به خرج داد که بازگشایی دانشگاه ها را به لطف خدا شروع کردیم.
وزیر علوم اظهار داشت: در بدو پذیرش مسئولیت در وزارت علوم، کمیته انتصابات را که ۹ نفر بودند با حضور دو وزیر سابق و معاونان وزیر برای انتخابات روسای موسسات آموزش عالی شکل دادیم و از عقل جمعی استفاده کردیم؛ بااینکه امکان دارد که در میان انتخابات بهترینها انتخاب نشده باشند اما تمام تلاش خودرا کردم که انسان های انقلابی، عالم و با تجربه انتخاب نماییم.
زلفی گل افزود: طبق قولی که به مجلس و مردم داده بودیم، نخستین اقدام ما تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت خانه بود که خوشبختانه با نام گذاری سال جدید همزمان شد. تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری اقدام دیگری بود که نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، ۴۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکتهای دولتی را به این صندوق واریز کردید.
وی در ادامه اظهار داشت: مهارت محور کردن آموزش، عزمی فرابخشی می خواهد و ما نیاز به قانونی داریم که برای همه وزارتخانه ها، دستگاه های اجرائی و صنایع خصوصی، سیستمی تشویقی در نظر بگیرند که دانشجویان عزیز را برای کارورزی بپذیرند و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهند.
وزیر علوم به ارائه گزارشی درباره ی اقدامات انجام شده از طرف وزارت علوم در حوزه پشتیبانی از آموزش های مهارتی محور پرداخت و اظهار داشت: در ضمن این مدت ما ۲۹ پروژه عمرانی در دانشگاه فنی و حرفه ای را تکمیل کردیم و حدود ۲۹ هزار ظرفیت دانشجویی مهارت محور را افزایش دادیم.
وزیر علوم به ارائه گزارشی درباره ی اقدامات انجام شده از طرف وزارت علوم در حوزه پشتیبانی از آموزش های مهارتی محور پرداخت و اظهار داشت: در ضمن این مدت ما ۲۹ پروژه عمرانی در دانشگاه فنی و حرفه ای را تکمیل کردیم و حدود ۲۹ هزار ظرفیت دانشجویی مهارت محور را افزایش دادیم. حالا صد پروژه نیمه تمام داریم که ۵۰ درصد آنها با مشارکت خیرین است و تمام تلاش خودرا خواهیم کرد که از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده نمائیم و این پروژه ها را در کوتاهترین زمان افتتاح نماییم.
زلفی گل با اعلان اینکه «در دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۳۶ است»، اضافه کرد: متاسفانه سرانه اعتبار پژوهشی در آموزشکده های فنی و حرفه ای یک پنجم سایر دانشگاه ها است و درحال انجام مطالعات تطبیقی دراین زمینه هستیم تا در سیاستگذاری های مهارت محور مورد نظر قرار دهیم.
به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه به ارائه گزارشی درباره ی اقدامات انجام شده در حوزه فناوری در وزارت علوم تحقیقات و فناوری پرداخت و اظهار داشت: در زمینه فناوری اتفاقات مبارکی در مدت مدیریت ما در وزارت علوم رخ داده است که طراحی سامانه ی دانا همچون آنهاست. اقدام دیگری که انجام شد و مورد استقبال جامعه علمی ایران قرار گرفت، تاسیس سامانه ایده ها و نیازها است که تمامی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در آن ثبت می شود و سبب عمرانی پژوهشگران و دانشمندان با نیازها و مسایل جامعه می شود.
وی با اعلان اینکه «در نظام سنجش و انگیزشی که طراحی کردیم، برای تحقیقات نیاز محور برنامه ریزی های خاصی انجام داده ایم» اضافه کرد: تا حالا بیش از ۷۵۰۰ نیاز در این سامانه ثبت شده است و خوشبختانه این سامانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط نمایندگان مجلس تصویب شده و در قانون بودجه سال جاری آمده است. طی یک سال قبل رشد اشتغال دانش بنیان ۵۰ درصد بوده است و بیش از ۴۰ هزار اشتغال دانش بنیان در هسته های فناور مستقر در مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان داشته ایم و تعداد هسته های فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری از ۱۰ هزار و ۸۰۰ به ۱۱ هزار و ۵۴۰ بالا رفته است.
وزیر علوم اظهار داشت: رهبری فرمودند که علم دو کاربرد دارد یکی «رسیدن به مرجعیت علمی» و دیگری «رفع نیازهای جامعه» که در هر دو بعد آن تصمیم گیری کرده ایم؛ قبل از دوره ما هر ۶ ماه یک مجله تحت نمایه بین الملی منتشر می شد اما امروز هر ماه یک مجله منتشر می شود که این یعنی مرجعیت علمی و به این معناست که ما شرایطی را ایجاد می نماییم که پژوهشگران سایر کشورها در بستر مجلات ما قلم بزنند.
زلفی گل افزود: تعداد مقالات علمی در سال ۱۴۰۰ از ۵۹ هزار و ۶۶۰ به ۷۷ هزار و ۳۲۷ ارتقا پیدا کرده است. همین طور تعداد دانشمندان یک درصد بین المللی ما از ۶۵۸ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸۴۱ نفر در سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است. تعداد دانشمندان ۲ درصد کشور نیز بالا رفته است.
وی با تأکید بر لزوم تفکیک بودجه امور فرهنگی و پژوهشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی عنوان کرد: در هیئت های امنای دانشگاه ها، روسای دانشگاه را موظف کردیم که ۳ درصد بودجه را به مسائل فرهنگی اختصاص دهند؛ در همین راستا از نمایندگان مجلس می خواهم که در بودجه موسسات آموزش عالی ردیف بودجه فرهنگی و ردیف بودجه پژوهشی را مستقل کنند چونکه آنقدر مشکلات موسسات آموزش عالی زیاد است که این بودجه ذبح می شود؛ البته ما تلاش می نماییم با بهره گیری از ظرفیتهای هیئت های امنا اجازه این کار را ندهیم.
وزیر علوم با اعلان اینکه «در بعد کادرسازی از نیروهای جوان انقلابی در بخش های مختلف صف و ستاد اتفاقات خوبی در وزارتخانه افتاده است»، اظهار داشت: در بعد جذب نخبگان نیز اتفاقات مبارکی افتاده است؛ با شیوه نامه ای که با همکاری بنیاد ملی نخبگان تدوین و به تصویب شورای عالی جذب رسید از این به بعد نخبگان ما که عضو این بنیاد هستند و جایزه شهید شهریاری را دریافت می کنند، خارج از فراخوان به عنوان عضو هیئت علمی جدب دانشگاه ها می شوند.
زلفی گل در آخر اظهار داشت: برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی مرکز علوم انسانی را در وزارتخانه تاسیس کردیم و با همکاری بنیاد نخبگان رتبه های زیر ۱۰۰ و المپیادی ها را بورس کردیم و خوشبختانه امسال تعداد افرادی که در رشته های علوم پایه و اولویت دار پذیرش شدند، ۲ برابر شد. با همکاری دانشگاه فرهنگیان بستری را فراهم کردیم که دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی انگیزه برای تلاش و کوشش بیشتر داشته باشند. در بعضی از دانشگاه ها همچون دانشگاه های هرمزگان، یزد و سهند تبریز در حوزه اجرای بورسیه صنعت گام هایی برداشته شده است.
در ادامه، محمد حسین فرهنگی بعد از استماع اظهارات وزیر علوم اعلام نمود که از توضیحات وزیر قانع نشد و سوال خودرا به رای گذاشت اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر علوم قانع شدند.



1401/10/21
08:19:09
5.0 / 5
392
تگهای خبر: آموزش , استاد , اشتغال , بورسیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور