رئیس دانشگاه تهران خبر داد

اجرای ۳ واحد درس یادگیری تجربی برای دانشجویان کارشناسی از مهر جاری

اجرای ۳ واحد درس یادگیری تجربی برای دانشجویان کارشناسی از مهر جاری به گزارش کنکوری، رئیس دانشگاه تهران با بیان این که از نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲، بین ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران اختصاص پیدا می کند؛ اظهار داشت: در گام اول، ۳ واحد درس یادگیری تجربی به صورت عمومی برای همه رشته ها طراحی شده است که نمره آن در معدل منظور می شود و گذراندن این درس برای فارغ التحصیلی ضروری می باشد.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست شورای سیاست گذاری تحول و نوآوری آموزشی این دانشگاه که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: مبحث مهارت ورزی دانشجویان بعنوان یک دغدغه در همه دوره های مدیریتی و همه برنامه ها مطرح بوده اما در عمل، اهداف مدنظر در این حوزه کمتر محقق شده است. ایراد اساسی هم این بوده است که در مرحله اجرا وقتی می خواهیم ارتباط با صنعت برقرار شود، سازوکارهای اجرایی این ارتباط برقرار نشده و صنعت پذیرنده این فضا نبوده است.
رئیس دانشگاه تهران با بیان این که از نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، بین ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران اختصاص پیدا می کند، اظهار داشت: حداقل یک استاد از جانب هر گروه آموزشی دانشگاه بعنوان استاد علاقمند و توانمند برای همکاری در عرضه دروس مهارت ورزی معرفی شده است که این استادان اتاق فکر اصلی دانشگاه در زمینه دروس مهارت ورزی و اجراکننده این دروس از مهر ماه خواهند بود. گرنت ویژه ای در اختیار این استادان قرار می گیرد و مشارکت آنها در اجرای دروس مهارت ورزی، در زمینه ترفیع و ارتقای ایشان موثر خواهد بود.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران تصریح کرد: وقتی صحبت از بحث مهارت ورزی دانشجویان دانشگاه تهران می شود، باید توجه داشته باشیم که مأموریت دانشگاه تهران تربیت فارغ التحصیلانی چندوجهی و جامع الاطراف است که ضمن آشنایی با مبانی تئوریک حوزه تخصصی خود، بتوانند با جامعه و صنعت در رابطه با حوزه تخصصی هم ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که حتی فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر هم در بدو ورود به صنعت مربوطه سردرگم هستند و در مرحله جامعه پذیری اولیه در صنعت و جامعه، رابطه خوبی بین آموخته های خود در دانشگاه با انتظارات محیط صنعت برقرار نمی کنند و حتی ابزارهای اولیه را به خوبی نمی شناسند؛ اما قدری که جلو می روند، موفقیت هایشان ظاهر می شود. ازاین رو واحدهای مهارت ورزی برای رشته های مختلف پیشبینی شده اند تا ارتباط اولیه بین دانشجو و صنعت برقرار شود و وقتی فارغ التحصیل وارد صنعت می شود، گرفتار شوک روانی نگردد.
دکتر مقیمی توضیح داد: واکاوی التهابات پاییز سال ۱۴۰۱ نشان داده است یکی از عرصه هایی که باید برای دانشجویان تسهیل گری شود اما بیشتر مواقع از آن غفلت شده است، نشان دادن افق آینده و عرصه هایی است که دانشجو می تواند بعد از فارغ التحصیلی در آنها اثرگذار باشد. درس یادگیری تجربی که با حضور دو استاد، یکی استاد دانشگاه که متولی درس است و دیگری استاد کارآفرین (استاد مدعو از صنعت) برگزار می شود، می تواند یک بخشی از کوتاهی ها در زمینه امیدآفرینی نسبت به آینده شغلی برای دانشجویان را جبران کند.
رئیس دانشگاه تهران با بیان این که اجرای واحدهای مهارت ورزی در دانشگاه تهران به تناسب رشته ها می تواند تا ۱۵ واحد محقق شود، اظهار داشت: در گام اول، ۳ واحد درس یادگیری تجربی به صورت عمومی برای همه رشته ها طراحی شده است که البته بخشی از محتوای این درس به تناسب رشته ها متفاوت می باشد. درس یادگیری تجربی به شکلی یک آغاز برای ارتباط دانشجو با صنعت است؛ ای بسا همین ارتباط و کاربینی بتواند زمینه را برای اشتغال دانشجو بعد از فارغ التحصیلی فراهم آورد.
دکتر مقیمی با تکیه بر این که از ظرفیت انجمن های علمی دانشجویی به منظور اجرای درس یادگیری تجربی استفاده می شود، در رابطه با روش اجرا و همینطور محاسبه نمره این درس، عنوان کرد: نمره درس ۳ واحدی یادگیری تجربی در معدل منظور می شود و گذراندن این درس برای فارغ التحصیلی ضروری می باشد. روش کار در کلاس های یادگیری تجربی اینطور است که دانشجویان هم کلاس درس به صورت کارگاه آموزشی خواهند داشت و هم کلاس های عملی و حضور در محیط واقعی کار را تجربه می کنند. در کارگاه های آموزشی که می تواند به صورت آنلاین و غیرحضوری هم برگزار شود، استادان درس به طرح مباحث آموزشی در حوزه معرفی رشته و کاربردهای آن در صنعت می پردازند و در اواسط نیمسال هم یک دوره شبانه رزی سه روزه برای دانشجویان در پردیس های علم و فناوری دانشگاه برگزار می گردد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مقیمی از پیگیری راه اندازی پردیس های علم و فناوری دانشگاه در چند نقطه کشور شامل اشتهارد، خلیج گرگان، جزیره قشم و مشهد مقدس اطلاع داد و اعلام نمود: پردیس علم و فناوری شهید چمران در اشتهارد که در جوار سه شهرک صنعتی بزرگ قرار دارد، برای بهره برداری و استقرار دانشجویان آماده شده است. امکانات این پردیس علم و فناوری به صورتی است که می تواند دانشجویان همه رشته ها را پوشش دهد. خوابگاه های تجهیزشده در این پردیس دارای ظرفیت اسکان ۳۰۰ دانشجو است، زمین ورزشی تنیس، زمین چمن فوتبال و پینت بال و همینطور محلی برای اجرای برنامه های تفریحی، فرهنگی و نمایش در این مجموعه آماده شده است.
رئیس دانشگاه تهران با بیان این که هزینه های برگزاری دوره شبانه روزی سه روزه جهت استقرار دانشجویان در پردیس های علم و فناوری به صورت متمرکز فراهم می شود، اظهار داشت: یک بسته کامل مهارتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای این دوره شبانه روزی در نظر گرفته شده است. ازاین رو اینطور نیست که دانشجویان را به ایستگاه های مهارتی ببریم تا فقط با صنعت آشنا گردند، بلکه هدف مان اینست که با یک برنامه پویا و مفرح، هدف های مهارتی و فرهنگی را دنبال نماییم.
دکتر محمود کمره ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران هم در آغاز این نشست، اظهار داشت: عرضه دروس سه واحدی یادگیری تجربی شامل یک واحد نظریه و دو واحد عملی که گذراندن آن برای فارغ التحصیلی همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران الزامی است، از نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ شروع می شود و دانشجویانی که حداقل ۷۰ واحد گذرانده باشند می توانند این درس سه واحدی را دریافت کنند.
او همینطور از توسعه برنامه های بین رشته ای، ایجاد و راه اندازی اداره هدایت شغلی، سامان دهی دوره های کارورزی و هدفمند کردن رساله ها را از دیگر برنامه ها در جهت افزایش مهارت فارغ التحصیلان برشمرد.
در ادامه این جلسه، دکتر فاطمه نارنجی ثانی، رئیس مرکز ارزیابی کیفیت و تحول آموزشی دانشگاه تهران هم اظهار داشت: حفظ و بهبود مستمر کیفیت و ایجاد تحول در نظام آموزشی، مستلزم تغییر در مفاهیم سنتی در رابطه با نظام مذکور و لزوم تدوین راه کارهایی به منظور ایجاد و بروزرسانی دانش، نگرش و باورهای نوینی برای پذیرش و تحقق مفاهیمی نظیر تحول آموزشی، تعالی بخشی و سرآمدی در نظام یاددهی-یادگیری، حفظ و بهبود مستمر کیفیت آموزشی در دانشگاه و افزایش میزان انعطاف پذیری، بهره وری و پاسخگویی حوزه معاونت آموزشی دانشگاه با محوریت رفع نیازهای صنعت و جامعه و با تاکید بر مهارت آموزی و کارآفرینی است.
وی در ادامه، توضیحات تکمیلی در مورد اهداف رفتاری درس، محتوای پیشنهادی جهت افزایش توانمندی های علمی، تخصصی و حرفه ای و تخصصی دانشجویان، اهم نقش ها و مسئولیت های ذی نفعان اصلی و درونی دانشگاه در پیاده سازی درس، تشریح بسته های تشویقی پیشنهادی به تفکیک اعضای هیات علمی، دانشجویان و صنایع و فرایند پیاده سازی درس از آغاز نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ عرضه نمود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، همینطور نمایندگان گروههای آموزشی دانشگاه تهران، دیدگاه های خویش را در رابطه با روش اجرای واحدهای مهارت ورزی بیان نمودند. استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ ها، استفاده از ظرفیت پارک علم وفناوری، توجه به مهارت های نرم، بازآموزی استادان، توجه به متودولوژی های جدید در اجرای دوره های مهارت آموزی، توجه به اجتماع پذیر نمودن دانشجویان، استفاده از ظرفیت انجمن های علمی دانشجویی برای اجرایی دوره های مهارت ورزی، لحاظ نمودن تفاوت در ماهیت رشته های تحصیلی در اجرای دوره های مهارت ورزی و همکاریهای بین رشته ای و بین دانشکده ای در برگزاری دوره های مهارت ورزی همچون مواردی بود که در این نشست عنوان شد.



1402/05/17
07:51:41
5.0 / 5
456
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , استاد , اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور