معاون آموزشی وزارت بهداشت؛
۷۰ درصد نیازهای هر منطقه دانشگاهی باید در همانجا تربیت شود
كنكوری: معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: دانشگاهها باید نیازهای خویش را ارزیابی و در منطقه آمایشی تصویب كنند و هدف این است ۷۰ درصد نیازهای هر منطقه در همان منطقه تربیت شود.
به گزارش كنكوری به نقل از وزارت بهداشت، دكتر باقر لاریجانی در نشست كلان منطقه آمایشی ۹ كه در دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار گردید اظهار داشت: دانشگاههای منطقه ۹ آمایشی به خوبی در بحث تحول نوآوری در آموزش علوم پزشكی پیش رفته اند. لاریجانی اظهار داشت: چنین فرصت هایی كه پیش می آید و می بینیم مسئولین دانشگاه های علوم پزشكی كنار یكدیگر برای بحث آموزش جمع شده اند، نشان داده است كه خوب در حوزه آموزش علوم پزشكی پیش رفته ایم. وی تصریح كرد: هیچ دوره ای تا این حد تمركز و توجه به حوزه آموزش در دانشگاه های علوم پزشكی وجود نداشته و امیدواریم تعامل مسئولین دانشگاه های علوم پزشكی كه اساتید فرهیخته حوزه آموزش علوم پزشكی هستند بتواند برای ارتقای آموزش علوم پزشكی كشور در آینده ای نزدیك نتایج موثری را در بر داشته باشد. معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر تولید شبكه های دانشگاهی در توسعه آموزش علوم پزشكی تصریح كرد: دانشگاهها و دانشكده های علوم پزشكی می توانند تجربیاتشان را با یكدیگر به اشتراك بگذارند و از یكدیگر یاد بگیرند. لاریجانی با تاكید بر اینكه مناطق آمایشی یك خوشه علمی هستند و دانشگاهها می توانند در این بستر با یكدیگر كار كنند، اظهار داشت: باتوجه به ارزیابی هایی كه از مناطق آمایشی داشته ایم، منطقه آمایشی ۹ حركت خوبی در اجرای ماموریت های ویژه واسپاری شده داشته است. وی اضافه كرد: این منطقه در بازبینی كوریكولوم دندانپزشكی، باتوجه به ماموریتی كه در زمینه توسعه علوم دندانپزشكی داشته، بسیار موثر بوده است. تمامی متخصصین را از دانشگاه های مختلف كشور گردهم آورده و در این پروژه همكار وزارت بهداشت بوده است. معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه دانش در رابطه با علوم تغذیه در كلان منطقه ۹ اشاره نمود و تصریح كرد: این منطقه در بحث تغذیه یه شبكه ملی تولید كرد و ضمن كارهایی كه در منطقه انجام شده به سایر مراكز علمی مرتبط در كشور هم ماموریت هایی محول كرده و این نمونه یك شبكه علمی موفق در سطح ملی است و چنانچه با همین سرعت اقدامات پیش رود این منطقه به سرآمدی دست می یابد. لاریجانی به روش تدوین و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی اشاره نمود و اظهار داشت: خوشحالیم كه ظرف مدت حدود ۳ سالی كه از اجرای این بسته ها می گذرد دانشگاه های علوم پزشكی كشور پیام این بسته ها را دریافت كرده اند و در مسیر مشخصی حركت می كنند. وی تصریح كرد: در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی تمامی اسناد بالادستی نظام سلامت بررسی شده و نكاتی كه در آموزش عالی مورد تاكید مقام معظم رهبری در سیاست های كلی كشور در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی مورد توجه قرار گرفته است. معاون آموزشی وزارت بهداشت به ثمرات اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی اشاره نمود و اضافه كرد: امروز تمام موسسات و بیمارستان های آموزشی كشور اعتباربخشی شده اند و این فرصت خوبی برای دانشگاهها تولید كرد تا استانداردهای آموزشی خویش را ارتقا دهند. دكتر لاریجانی تصریح كرد: ما می خواهیم اگر دانشگاهی در حوزه آموزش مشكلی دارد از دانشگاه حمایت نماییم تا به استانداردهای مناسب در حوزه آموزش دست یابد. معاون آموزشی وزارت بهداشت به ایجاد مركز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشكی اشاره نمود و تصریح كرد: ۲ سال از تصویب این مركز می گذرد و حدود ۵۰۰ طرح به این مركز رسیده است و لازم است دانشگاهها از این بستر استفاده كنند تا ظرفیت سازمانی را در زمینه آموزش علوم پزشكی تولید كنند. وی توسعه آموزش های مهارتی و حرفه ای را یكی از نیازهای نظام سلامت كشور عنوان نمود و تصریح كرد: برای پاسخگویی به خیلی از نیازهای نظام سلامت لازم نیست آموزش های منجر به مدرك دانشگاهی عرضه شود بلكه بعضی از این نیازها با آموزش های مهارتی مرتفع می گردد و هدف این است تمامی این آموزش ها با نظارت دانشگاه های علوم پزشكی كشور و متناسب با نیازهای مناطق آمایشی كشور توسط موسسات مختلف عرضه شود. لاریجانی به تصویب سنجش نیازهای كشور به رشته های تخصصی در شورای گسترش اشاره نمود و اظهار داشت: حوزه های مختلف وزارت بهداشت همچون معاونت درمان، توسعه و آموزشی در برآورد نیاز نیروی انسانی كشور توافق كرده اند و در گام بعدی باید برش منطقه ای این سند نیازسنجی تدوین شود. معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: هدف این است ۷۰ درصد نیازهای هر منطقه در همان منطقه تربیت شود. دانشگاهها باید نیازهای خویش را ارزیابی و در منطقه آمایشی تصویب كنند. تفاهم نامه هایی با مناطق آمایشی در زمینه گسترش های ۵ سال آتی مناطق بزودی منعقد می گردد. وی از اجرای ماموریت های ویژه سپرده شده به دانشگاههای علوم پزشكی اشاره نمود و اظهار داشت: چنانچه در دور جدید بازبینی این ماموریت ها دانشگاهی بخواهد ماموریت جدیدی داشته باشد می تواند به حوزه معاونت آموزشی پیشنهاد كند. ماموریت ها به دانشگاهها هویت می دهند و باعث ارتقای دانشگاهها می شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب