مرتد و همان گندم اول بررسی شدند
کنکوری: مجموعه شعرهای «مرتد» و «همان گندم اول» سروده مهدی جهاندار و عباس باقری بررسی شدند.
به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا سومین نشست نقد و بررسی کتاب های برگزیده دوره های جشنواره قلم زرین با محوریت بررسی مجموعه شعرهای «مرتد» و «همان گندم اول» سروده مهدی جهاندار و عباس باقری با حضور نویسندگان اثر، محمود اکرامی فر و علی داوودی؛ منتقدان نشست، چهره های ادبی و شاعران به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران انجام شد.
برگزاری یادمان عباس براتی پور، شاعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به روایت حمید هنرجو، شاعر، نویسنده و دبیر جشنواره قلم زرین از دیگر بخش های این برنامه بود.
شعر برای جهاندار هدف نیست
محمود اکرامی فر، دبیر محافل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران درباره ی مجموعه شعر «مرتد» اظهار داشت: مهدی جهاندار شاعر این مجموعه متولد ۱۳۵۸ است و کتابش که در شهرستان ادب به چاپ رسیده، شامل غزل های حماسی این شاعر است.
او اضافه کرد: از نظر من شعر برای جهاندار هدف نیست بلکه وسیله ای برای انتقال پیام است. شعر برای او وسیله ای برای انتقال پیام های اجتماعی، دینی و تعهد به خود و جامعه است و به عبارتی برای او شعر ابزار انتقال پیام است نه هدف.
او با اشاره به اینکه زبانی که جهاندار انتخاب نموده قدیمی است و نمادهای شعر او کلاسیک و دست مالی شده است، بیان کرد: ما دو شیوه انتقال پیام داریم یکی آشنایی زدایی است که در آن شاعر حرف های خلاف عادت می زند تا مخاطب را میخکوب کند. روش دیگر آشنایی است که در آن شاعر از داشته های مخاطب بهره برده و پیام جدیدی را به آن اضافه می کند.
اکرامی فر تصریح کرد: جهاندار از شیوه و قالب آشنایی برای پیام هایش بهره برده است و اساسا برای انتقال پیام های دینی، سیاسی، اجتماعی در محتوا اغلب از شیوه آشنایی استفاده می نماید چون نمی خواهد مخاطب را درگیر آشنازدایی کند. بدین سبب جهاندار در چارچوب، شیوه، مضمون و... از روش آشنایی بهره برده است.
بگفته دبیر محافل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، او حتی از ضرب المثل هایی بهره برده که با زیست مردم همخوان است. حتی در داستان و تلمیحی که در شعر آورده از شیوه آشنایی بهره برده است. بدین سبب در این کتاب از ضرب المثل ها به خوبی و نیکی استفاده شده است.
او متذکر شد: ضرب المثل ها تجربه فشرده شده یک قوم هستند و استفاده از آنها در اشعار و جملات بسیار اهمیت دارد.
اکرامی فر با اعلان اینکه شعرهای این کتاب به سالهای پیش از ۱۳۹۰ برمی گردد و متعلق به زمان فعلی نیست، اظهار داشت: اصولا کتاب های شعر ویراستاری خوبی ندارند و علامت سوال ها به خوبی به کار برده نمی گردد. ویرایش برای درست خوانی و درست فهمی انجام می گیرد وقتی خوب صورت نگیرد، درست خوانی و درست فهمی گرفتار مشکل می شود و مخاطب نمی تواند ارتباط اثرگذار با متن داشته باشد.
او اضافه کرد: جهاندار گاهی نیز سهل انگاری هایی در کتاب دارد به شکلی که گاهی کلمات بصورت متعهدانه به کار گرفته نشده است.
دبیر محافل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با اشاره به کاربرد تکرار در اشعار جهاندار اظهار داشت: گاهی تکرار برای تعلیق، گاهی برای تاکید و گاهی برای بی تفاوت سازی است. وقتی ما یک مساله را بیش از اندازه تکرار می نماییم ممکنست به دلزدگی منجر شود. همین طور گاهی برای بی تفاوت کردن از تکرار می توان بهره برد بدین سبب تکرار در شعر گاهی می تواند به تعمیق منجر شود گاهی به بی تفاوتی. جهاندار در کتاب از تکرار به خوبی بهره برده و به بی تفاوتی نمی انجامد.
اکرامی فر اظهار داشت: او از محتوا و اشعار دیگران به خوبی بهره برده است. بطور مثال این بیت «آخرین فریادها را بر لب دریا زدیم... دست بیرون مانده از دریا آخرین فریاد است...» توانسته از انگاره ذهنی پیشین مخاطب درباره ی معنای دریا و سیر آن به خوبی استفاده نماید. پس جهاندار در شعرهای این کتاب محتوا و مفاهیم اشعار دیگران را به خوبی به روز و بهره برده است.
او با اشاره به اقتصاد ادبی اظهار داشت: شاعر در شعرهایش مضمون، تصویر، خیال و... دارد و این مفاهیم در حقیقت سرمایه های ادبی اوست. شاعر در این کتاب توانسته به خوبی از این اقتصاد ادبی استفاده نماید. جهاندار در دو جشنواره ادبی با این کتاب جایزه گرفته بدین سبب «مرتد» اثر بسیار خوبی است و سخنان من به مفهوم کاهش ارزش او نیست و به نظر من مرتد ارزش خواندن و تعمق را دارد. اما به جز کلام خدا هر کاری قابل نقد است.
باقری به خوبی از ظرفیت شعر سپید بهره برده است
علی داوودی هم درباره ی کتاب «همان گندم اول» سخن گفت و بیان کرد: جشنواره قلم زرین باید سبب شود که کتاب های خوب دیده شود و برگزاری این جلسه ها می تواند به معرفی این آثار منجر شود.
او درباره ی شاعر کتاب «همان گندم اول» توضیح داد: عباس باقری متولد ۱۳۳۴ و در آستانه هفتادسالگی است و خیلی از شعرهای کتاب او برای سال ۱۳۹۹ است و به ۶۵ سالگی ایشان برمی گردد. در کارنامه پربار ایشان دیده می شود که شعرهای نو و سپید از قابلیت های تخصصی اوست. تا جایی که من یادم می آید شعرهای سپیدش متاثر از دهه ۴۰ تا ۶۰ و به صورتی شعر سپید شاملویی بود. در این کتاب هم نشانه هایی از این تجربه ها دیده می شود.
او افزود: همیشه در برخورد با یک کتاب این سوال برایم مطرح می شود که صرف نظر از قالب ها برانگیزاننده شاعر چیست و حرف هایی که شاعر برای شعرش پیدا می کند در او انگیزه به وجود می آورد یا فضای جدیدی از زندگی و تجربه موجب سرودن شعر می شود؟ معتقدم هر کدام از این ها می تواند انگیزه بوجود آورد.
داوودی با اشاره به اینکه شعر سپید به لحاظ قالب و فرم یکی از بزرگترین بهانه ها برای متفاوت حرف زدن است و شاعر می تواند با صمیمیت و آزادی عمل شعر بگوید، بیان کرد: شعر سپید جریان شناخته شده ای در شعر است و باقری در این کتاب به خوبی از ظرفیت شعر سپید بهره برده است. همین طور در همه اشعار باقری نوعی سادگی دیده می شود که در مقایسه با شعرهای دیگر تفاوت زبانی دارد و ساده تر شده است. همین طور مفهوم خیال های خاص باقری هم در اشعار این کتاب دیده می شود.
بگفته او، بومی گرایی از دیگر خاصیت های شعر باقری است و می توان منطقه زیستی شاعر و مفاهیم خاص آن منطقه را در اشعار او دید. در این کتاب اشعار ساده، صریح و بدون استعاره دیده می شود. از خاصیت های دیگر این کتاب این است که کتاب در دسته بندی شعر گفتار قرار می گیرد.
داوودی درباره ی شعر سپید هم توضیحاتی داد و اضافه کرد: اشعار سپید که مروجش شاملو بود در نوع خودش جریان کاملی است. این جریان توسط سیدعلی صالحی در دهه ۶۰ ادامه یافت. ادعای این جریان حرکت به سمت زبان عامه مردم است بدین مدلول که از همه ظرفیت های زبانی استفاده می نماید و ما می توانیم تنوع واژگان را در این اشعار ببینیم. چنین خاصیت هایی را می توان در اشعار باقری هم دید.
منبع: konkoorist.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب