سیارکی 20 برابر بزرگتر از قاتل دایناسورها مدار قمر مشتری را تغییر داد

سیارکی 20 برابر بزرگتر از قاتل دایناسورها مدار قمر مشتری را تغییر داد کنکوری: یک سیارک که ۲۰ برابر بزرگتر از سیارکی بوده است که دایناسورها را از سیاره ما محو کرد، مدار قمر مشتری را تغییر داده است.

به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، تقریباً چهار میلیارد سال پیش، یک رویداد فاجعه آمیز، بزرگ ترین قمر منظومه شمسی را شکل داد. به قول ستاره شناسان، این زمانی بود که یک سیارک با قمر مشتری معروف به گانیمد(Ganymede) برخورد کرد.
بر مبنای یک مطالعه جدید از دانشگاه کوبه ژاپن، این برخورد آنقدر قوی بوده که محور این قمر را تغییر داده است.
قمر گانیمد مشتری یک جرم آسمانی قابل توجه است که میدان مغناطیسی خویش را تولید می کند و میزبان آب مایع است. همینطور آنقدر بزرگ است که حتی از سیاره عطارد هم بزرگتر است.
این قمر گرفتار «قفل کشندی» است که به این مفهوم است که درست مانند ماه و زمین، یک طرف آن همیشه رو به مشتری است، در حالیکه طرف دیگر آن همیشه پنهان از آن باقی می ماند. علاوه بر این، بخش های بزرگی از سطح آن دارای فرورفتگی های زمین ساختی متمایز است که به نام شیارها شناخته می شوند.
طبق گزارش ها، تصور می شود که اینها قدیمی ترین خصوصیت های گانیمد باشند که شبیه به زخم های یک برخورد عظیم هستند که در اوایل تاریخ شکل گیری این قمر رخ داده است. بعضی از این حلقه های متحدالمرکز تا ۷۸۰۰ کیلومتر در سرتاسر سطح این قمر گستره دارند.
هیراتا نائویوکی، سیاره شناس دانشگاه کوبه می گوید: قمرهای مشتری معروف به آیو(Io)، اروپا(Europa)، گانیمد(Ganymede) و کالیستو(Callisto) همگی خصوصیت های فردی جالبی دارند، اما چیزی که توجه من را به خود جلب کرد، همین شیارهای روی گانیمد بود.
وی ادامه داد: ما می دانیم که این خصوصیت در اثر برخورد یک سیارک در حدود ۴ میلیارد سال پیش بوجود آمده است، اما مطمئن نبودیم که این برخورد چقدر بزرگ بوده و چه تاثیری بر این قمر داشته است.
مطالعه قبلی که توسط هیراتا و همکارانش انجام شد، تصاویری را که توسط کاوشگرهای وویجر در سال ۱۹۷۹ و مدارگرد گالیله بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ گرفته شده بود، بررسی کرد.

طبق بیانیه مطبوعاتی محققان، هیراتا نخستین کسی بود که متوجه شد محل برخورد یک سیارک با گانیمد تقریبا دقیقا در دورترین نصف النهار مشتری است.
در این مطالعه جدید، رویداد برخورد روی گانیمد با رویدادی مشابه در پلوتون مقایسه شده است.
مأموریت نیوهورایزنز قبلاً کشف کرده بود که یک برخورد بزرگ، محور چرخشی پلوتون را مجبور به کج شدن کرده است. بر طبق این تشابهات، هیراتا به این نتیجه رسید که ضربه گانیمد اثر مشابهی داشته و سبب تغییر محور آن شده است.
هیراتا از تجربیات خود در مدل سازی رویدادهای برخورد برای ارزیابی قدر و نیروی سیارکی که به گانیمد برخورد کرد، استفاده نمود. او از راه شبیه سازی های کامپیوتری اندازه این ضربه را تخمین زد.
سیارکی با قطر ۳۰۰ کیلومتر
سیارکی که به گانیمد برخورد کرده، قطری در حدود ۳۰۰ کیلومتر داشته است که آنرا تقریبا ۲۰ برابر بزرگتر از سیارک قاتل دایناسورها می کند.
مدلها نشان می دهند که تنها یک برخورد بزرگ می تواند محور گانیمد را تغییر دهد. محل برخورد در سمت پنهان این قمر با جهت این تغییر همسو بوده و شواهد قوی برای ارتباط بین این دو رویداد عرضه می دهد.
هیراتا می گوید: من می خواهم منشأ و تکامل گانیمد و دیگر قمرهای مشتری را بفهمم. این برخورد غول پیکر باید تاثیر قابل توجهی بر تکامل اولیه گانیمد داشته باشد، اما اثرات حرارتی و ساختاری ضربه در داخل گانیمد هنوز به صورت کلی بررسی نشده است. من معتقدم که تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از تکامل درونی قمرهای یخی می تواند در مرحله بعدی صورت گیرد.
کاوشگر فضایی جویس(JUICE) متعلق به آژانس فضایی اروپا به کشف رازهای گذشته گانیمد کمک خواهد نمود. این کاوشگر فضایی مقرر است در سال ۲۰۳۴ گانیمد را کاوش کند و هدف آن کشف اسرار این قمر از راه ۶ ماه رصد فشرده آن است.
جالب توجه است که وجود بالقوه اقیانوس هایی از آب مایع زیرسطحی در گانیمد، آنرا به یک کاندیدای اصلی برای پناه دادن به حیات بیگانه تبدیل می کند.
این یافته ها در مجله Scientific Reports گزارش شده است.

1403/06/14